Nieuwsoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Graag introduceren wij onze nieuwe collega: Maxime van der Voorn, adviseur bij ITTA
Trefwoorden: ISK, ouderbetrokkenheid, basisvaardigheden, adviseur, projecten
Drs. Maxime van der Voorn is bij het ITTA werkzaam binnen de clusters basisvaardigheden en taal- en ouderbetrokkenheid. Zij houdt zich bezig met verschillende projecten. Zo is zij betrokken bij het project basisvaardigheden op de werkvloer, bij de...
-
Expertisecentrum TOP van start!
Trefwoorden: onderzoek
Het ITTA verzorgt vanaf november 2012, met subsidie van het ministerie van SZW, het landelijke Expertisecentrum TOP. Het Expertisecentrum richt zich op ouders van kinderen in vve, po en vo.
-
Taalbewust Beroepsonderwijs
Trefwoorden: taalontwikkeling, mbo
Eind 2013 verschijnt Taalbewust Beroepsonderwijs, hét boek voor het werken aan taalvaardigheid in alle vakken op het (v)mbo. Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs....
-
Website Expertisecentrum TOP in de lucht!
Trefwoorden: taalbeleid
De website van het Expertisecentrum TOP (Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie) is een feit. U vindt er kennis over en instrumenten voor taalontwikkeling in het kader van ouderbetrokkenheid. En handreikingen voor vertaling van beleid...
-
Conferentie Het Schoolvak Nederlands
Trefwoorden: -
Het schoolvak Nederlands staat weer centraal op de 27ste conferentie Het Schoolvak Nederlands op 29 en 30 november. Piet Litjens en Lies Alons van het ITTA leveren een bijdrage.
-
Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt
Trefwoorden: examineren
Het ITTA heeft het nieuwe onderdeel van het inburgeringsexamen opgeleverd: Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het afgelopen jaar hebben we de eindtermen, de portfolio-instrumenten en het toetsinstrumentarium ontwikkeld. De producten zijn in...
-
Zelfstandig werken aan lezen en schrijven
Trefwoorden: leesvaardigheid, laaggeletterdheid, alfabetisering, docent, volwasseneneducatie
Hoe kunnen taalleerders zelfstandig werken aan leren lezen en schrijven? Daarvoor moeten zij hun eigen leerproces kunnen sturen, niet alleen nu maar ook op de langere termijn. Het ITTA en Stichting Melkweg+ werken samen met Duitse en Engelse...
-
Nieuwe directie ITTA
Trefwoorden: -
Per 1 oktober 2015 zal drs. Piet Litjens afscheid nemen van het ITTA. In de afgelopen jaren heeft hij de rol van directeur vervuld. Het ITTA dankt Piet voor zijn inzet en wenst hem succes toe bij de volgende stappen in zijn loopbaan.
-
Een nieuwe blik op buitenschools leren
Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalcoaching
Vrijwilligers spelen een steeds grotere rol bij het leren van de Nederlandse taal. In de taalcursus leert de anderstalige de basis en met een ondersteuner buiten de les wordt verder geoefend. Een succesvolle formule: het blijkt dat anderstaligen die...
-
Wat kan het beroepsonderwijs vluchtelingen bieden?
Trefwoorden: taalvaardigheid, geintegreerde trajecten, mbo
Mbo-scholen hebben de leeromgeving, faciliteiten en de expertise om vluchtelingen zowel een beroepskwalificatie te laten halen als te laten voldoen aan hun inburgeringsplicht. In gecombineerde trajecten leren nieuwkomers tegelijkertijd taal en...
-
Onderzoek ISK en ouderbetrokkenheid in vo
Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, passend onderwijs
ITTA gaat in samenwerking met verschillende scholen twee praktijkgerichte onderzoeken uitvoeren in het kader van NRO: één gericht op een verlengde intake voor ISK-leerlingen en één op het gebied van ouderbetrokkenheid in het vo.
-
Oproep: deel uw ervaring met taalvrijwilligers
Trefwoorden: taalontwikkeling, vrijwilliger, inburgeren
Welke meerwaarde heeft een vrijwilliger bij taalleren? Wat moet je vrijwilligers juist niet vragen te doen? Hoe ziet de samenwerking tussen de docent en de taalvrijwilliger eruit? Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen en ideeën. Help ons de rollen...
-
Digitale overheid: struikelblok voor laaggeletterden
Trefwoorden: laagopgeleiden, laaggeletterdheid
Vanaf 2017 moeten burgers hun zaken met de overheid digitaal regelen. Het omgaan met de digitale overheid vergt niet alleen digitale vaardigheden, maar ook functionele taalvaardigheid en soms rekenvaardigheid. Laaggeletterden hebben meer dan...
-
Wijziging directie ITTA UvA
Trefwoorden: -
Per 1 april 2017 heeft Marion Rozema de directietaken overgedragen aan de huidige marktgroepmanagers van ITTA UvA. Zij vormen vanaf heden de directie: Lies Alons - directeur Onderwijs Elwine Halewijn - directeur Volwasseneneducatie Het ITTA...
-
Laaggeletterden en coaching
Trefwoorden: coachen
Coaching: een effectieve manier om leerders te ondersteunen bij het formuleren en uitproberen van eigen leervragen, leerdoelen, acties en strategieën. Coaching is een essentieel onderdeel in het Erasmus+ project ALL-SR en het project DOEN?! Bij...
-
Opleidingsmodules docent Basisvaardigheden
Trefwoorden: rekenen, digitale vaardigheden, NT1, basisvaardigheden, docent
Docenten die belangstelling hebben voor rekenen, NT1 of digitale vaardigheden voor volwassenen, kunnen zich daar binnenkort verder in bekwamen. In opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden ontwikkelt het ITTA, in samenwerking met CINOP en het...
-
Peilingsonderzoek mondelinge taalvaardigheid in speciaal (basis)onderwijs
Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, speciaal onderwijs
In opdracht van NRO en onder supervisie van de Onderwijsinspectie vindt in het schooljaar 2017/2018 een peilingsonderzoek plaats naar de mondelinge taalvaardigheid van leerlingen in het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO). Er...
-
Ouders en school werken samen: oudercursus
Trefwoorden: -
Ouders willen hun kind zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden bij hun ontwikkeling en schoolwerk. Toch zijn niet alle ouders hiertoe voldoende toegerust. Het ITTA heeft in samenwerking met de UvA een oudercursus ontwikkeld: Mijn kind op de...
-
Checklist voor begeleiding van nieuwkomers naar werk
Trefwoorden: NT2, arbeidsmarkt
Vroeg beginnen met oriëntatie op de arbeidsmarkt, werkgevers matchen met nieuwkomers en de werkplek als leeromgeving. Het zijn slechts enkele succesfactoren voor een snelle toeleiding van nieuwkomers naar werk. In het project Fast Lane to the...
-
VIME: model voor inzet taalvrijwilligers gereed
Trefwoorden: vrijwilliger
Het Erasmus+ project VIME (Volunteers in Migrant Education) vordert en het model waarin voor zowel migranten als Nederlandssprekenden de rollen van vrijwilligers worden beschreven is gereed. Er zijn vier kernrollen onderscheiden met betrekking tot...
-
Lesmaterialen: Samenwerkend lezen in de ISK
Trefwoorden: leesvaardigheid
Binnen de ISK worden leerlingen in een vrij korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Met het lespakket Samenwerkend...
-
Oproep! Leerlingen en docenten vmbo/mbo gezocht
Trefwoorden: leesvaardigheid, rekenen, leesmotivatie, docent
Wat weerhoudt jongeren ervan een boek te lezen? En hoe kunnen we docenten taal en rekenen helpen bij het bieden van ondersteuning op maat aan hun studenten in het mbo? Het zijn twee vragen die centraal staan in twee onderzoekprojecten van het ITTA....
-
VIME-model voor vrijwillige ondersteuning van NT2-leerders
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
Het Erasmus+ project VIME (Volunteers in Migrant Education) vordert en heeft verschillende rollen onderscheiden die vrijwilligers kunnen invullen bij de ondersteuning van iemand die het Nederlands als tweede taal leert.
-
Trainingsaanbod open inschrijving - voorjaar 2018
Trefwoorden: docent
Bent u nieuwsgierig naar welke scholingen u bij het ITTA kunt volgen? Bekijk ons aanbod van trainingen met open inschrijving voor professionals in de vve, het vo, mbo en Nederlands op de werkvloer.
-
Opleidingsmodules docent Basisvaardigheden gereed
Trefwoorden: basisvaardigheden, docent
Kwaliteit van docenten in de volwasseneneducatie is van belang. Het Steunpunt Basisvaardigheden heeft daarom opdracht gegeven opleidingsmodules te ontwikkelen voor docentenopleiders voor hun scholingsaanbod aan docenten. De modules zijn inmiddels...
-
Coachende aanpak laaggeletterden is veelbelovend
Trefwoorden: -
Omgaan met de Digitale Overheid kan een uitdaging zijn voor hen die de basisvaardigheden (taal, rekenen, digitale vaardigheden) niet voldoende beheersen. Tegelijkertijd krijgen juist laaggeletterden vaker te maken met de Digitale Overheid, vanwege...
-
Fast Lane: praktische materialen voor de begeleiding van inburgeraars
Trefwoorden: mbo, inburgeren, arbeidsmarkt, praktijkgericht leren
Inburgeraars helpen voorbereiden op werk en/of stage? Het Erasmus+ project 'Fast Lane to the Labour market & VET' is afgerond en heeft een schat aan praktische materialen opgeleverd die gratis te gebruiken zijn.
-
Taalvrijwilligers in actie in de juiste rol: de VIME Toolkit is gereed
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
In welke rol komt een taalmaatje, taalcoach of ondersteuner het best tot zijn recht? Hoe bepaal je als coördinator welke rol het beste aansluit? Welke ondersteuning hebben de vrijwilligers nodig? Het internationale Erasmus+-project VIME geeft...
-
Goed van start: verlengde intake ISK
Trefwoorden: formatief evalueren
Een verlengde intake betekent de tijd nemen om een beeld van de ISK-leerlingen te vormen. Dat kan aan de hand van toetsen, maar ook observaties kunnen nuttige informatie opleveren. In het NRO-onderzoek, uitgevoerd door het ITTA in samenwerking met...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: model van rollen en competenties
Trefwoorden: vrijwilliger, rekenen, digitale vaardigheden, educatie, NT1, basisvaardigheden
In de Toolkit Vrijwilligersmodel NT1 wordt beschreven hoe de rol van vrijwilligers in NT1-trajecten vormgegeven kan worden: hoe zij- in samenwerking met de docent – van meerwaarde kunnen zijn voor de kwaliteit van die trajecten en het leerproces...
-
Competenties ISK-docent in beeld
Trefwoorden: -
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
ITTA & BVNT2-conferentie 2019
Trefwoorden: -
Op 18 mei vond de jaarlijkse conferentie van de BVNT2 plaats met als thema 'Het vakmanschap van de NT2-docent'. Ook het ITTA was er dit jaar weer te vinden met verschillende workshops. Hieronder een overzicht van de workshops die gegeven werden met...
-
Ouderwijs.net is online!
Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Het nieuwe platform Ouderwijs.net is gelanceerd! Voor iedereen die meer wil weten over de samenwerking tussen ouders en onderwijs en het versterken van vaardigheden van ouders als het gaat om de taalontwikkeling van de kinderen.
-
Elke jongere een lezer…
Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
In het project Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij… hebben we een toolbox ontwikkeld waarin richtlijnen staan om op maat met leerlingen een leesplan op te stellen. Geen leerling is hetzelfde: de ene leerling ziet het nut van...
-
Coaching in groepen
Trefwoorden: -
Gepubliceerd: 24 Werkvormen voor groepscoaching. De werkvormen helpen docenten om met groepen volwassen leerders vraaggestuurd te werken en de leerders in de lead te zetten bij hun eigen leerproces. De werkvormen zijn ontwikkeld samen met en...
-
Inspiratiebijeenkomst leesbevordering op maat in het vmbo
Trefwoorden: -
Op 26 november organiseren het Expertisecentrum Nederlands en het ITTA een inspiratiebijeenkomst Leesbevordering op maat in het vmbo.De bijeenkomst is bedoeld voor docenten Nederlands, mediathecarissen, taal- of leescoördinatoren, remedial...
-
Leren leren door coaching
Trefwoorden: -
Hij is in de lucht! Een website waarin we informatie uit onze projecten rond zelfstandig leren in de volwasseneneducatie handzaam hebben samengebracht. Instrumenten, beeldmateriaal, artikelen, links naar websites, en voor de doorpakker:...
-
[BLOG] Praktijkgericht leren in de inburgering
Trefwoorden: -
Anderhalf jaar geleden begon ik met schaakles. Ik leerde over dubbele aanvallen, penningen, en openingen én ik leerde dit toepassen in de oefeningen in mijn werkboek. Maar ja daar leer je niet mee schaken, je moet het doen. En als je daar te lang...
-
Lesvoorbeelden van alfadocenten
Trefwoorden: -
Mooie voorbeelden uit de lespraktijk van alfadocenten in de ISK die de training Werken met de Leerlijn Alfabetisering ISK volgden. In 2019 kwam deze leerlijn gereed: alle doelen voor taal in de alfaklas op een rijtje; een lijst met 600...
-
Ouders in de Zomerschool
Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, educatie, educatief partnerschap
Ouders in de Zomerschool biedt instrumenten voor een ouderprogramma gedurende de Zomerschool. Aan de hand van onder meer een activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat inrichten, met...
-
Vacature Senior Adviseur
Trefwoorden: -
Om ons team te versterken zijn wij op zoek naar een senior adviseur op het gebied van inburgering en basisvaardigheden voor volwassenen.
-
Talige tips voor de basisschool thuis
Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap, Zomerschool
Hoe kunnen ouders hun kind thuis ondersteunen bij hun talige ontwikkeling? In deze roerige tijd is een goede samenwerking tussen ouders en school essentieel. We geven vijf tips voor talige activiteiten om aan ouders mee te geven!
-
'Kennis en ervaring met lesgeven in de volwasseneneducatie vergroten'
Trefwoorden: NT1, basisvaardigheden, volwasseneneducatie
Anne-Lies is een van de tien enthousiaste deelnemers aan de Module NT1 van de opleiding tot docent Basisvaardigheden. Roeien met de riemen die we hebben in de duale opleiding blijkt zelfs in corona-tijd (veel) vruchten af te werpen. Een interview.
-
Elke leerling aan het lezen!
Trefwoorden: leesvaardigheid, afstandsleren
Hoe houd je leerlingen aan het lezen nu ze meer thuis zijn? En hoe kun je op school gericht verder werken aan leesbevordering? Leesvaardigheid is belangrijk voor alle leerlingen. Daar is iedereen het wel over eens. Veel leerlingen hebben echter...
-
De professional in de volwasseneducatie
Trefwoorden: NT1
Welke competenties heb je nodig als professional in de volwasseneneducatie en hoe ontwikkel je deze competenties? Deze vraag wordt onderzocht in het artikel 'De professionele basis'. ITTA'er Petra Popma vertelt hierin over de ontwikkeling van de...
-
Alfataal: nieuw lesmateriaal voor de ISK-alfaklas, gratis beschikbaar via LOWAN
Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde in samenwerking met Schoolinfo en alfadocenten uit het veld Alfataal. In twintig thema’s oefenen alfaleerlingen op hun eigen niveau met gesprekken voeren, en...
-
Inspiratie voor ISK-zomerscholen
Trefwoorden: NT2, Zomerschool
Nieuwkomers hebben zowel in schooljaar 2019-2020 als in 2020-2021 onderwijstijd gemist. Het is belangrijk om deze leerlingen de komende tijd voldoende taalbagage mee te geven. Een zomerschoolprogramma zorgt voor extra onderwijstijd en draagt bij...
-
Online proeverij formatief evalueren bij Nederlands in het mbo
Trefwoorden: nederlands, taalontwikkeling, docent, formatief evalueren
Hoe weet ik of mijn studenten mijn (online) instructie hebben begrepen? Hoe krijg ik zicht op eventuele leerachterstanden? Hoe zorg ik dat mijn zwakkere studenten mee kunnen komen en mijn goede studenten voldoende worden uitgedaagd?Zijn dit vragen...
-
Succesvolle taalontwikkeling in het mbo
Trefwoorden: taaldidactiek, docenten, mbo
Een goede beheersing van de Nederlandse taal is nodig voor alle mbo-studenten. Natuurlijk om de opleiding te kunnen volgen, maar ook om als werknemer te kunnen communiceren op de werkvloer. Met training, coaching en advies ondersteunen wij docenten...
-
Deskundige docenten in de ISK
Trefwoorden: ISK, NT2-docent
Deskundige docenten in de ISK is waar het ITTA zich al ruim 25 jaar sterk voor maakt. Met de Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK scholen docenten zich in de ins en outs van lesgeven in de ISK, in twintig uur per maand, gedurende een jaar....
-
Formatief evalueren in het mbo
Trefwoorden: nederlands, rekenen, mbo, engels
Hoe kun je als docent Nederlands in het mbo op zo een manier de resultaten van je leerlingen evalueren, zonder druk van een eenmalige toets? Diverse docenten en onderzoekers werkten hiervoor een werkwijze uit. Deze werkwijze past bij studenten uit...
-
Vacature Adviseur/Trainer ITTA UvA
Trefwoorden: taalontwikkeling, mbo, vacature
Werk je graag aan innovatieve, praktijkgerichte projecten? En ben jij een specialist op het gebied van NT2 en taalbeleid in het mbo. We hebben een vacature voor een adviseur in ons team!
-
Vacature Adviseur/trainer ITTA UvA
Trefwoorden: -
Werk je graag aan innovatieve, praktijkgerichte projecten? En ben jij een specialist op het gebied van NT2 en taalbeleid in het mbo. We hebben een vacature voor een adviseur in ons team!
-
TOVII: Trajectindicatie Verlengde Intake Inburgering
Trefwoorden: Inburgeringsroute
Zoeken jullie als gemeente en taalaanbieder meer houvast om een passende leerroute voor een inburgeraar te bepalen? We stellen nu (gratis) een observatieinstrument ter beschkiking, de TOVII. Deze zet je idealiter in de verlengde intake / Startklas.
-
Terugblik op de conferentie ‘Samenwerken met ouders in aanvullend onderwijs’
Trefwoorden: laaggeletterdheid, bibliotheek, laagtaalvaardigheid, professionals
Op 10 november 2022 organiseerde NEXT, een samenwerking van ITTA UvA, Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC) en Stichting Jeugd en Samenleving Rijnland (JES), de conferentie “Samenwerken met ouders in aanvullend onderwijs”. We kijken...
-
Vacature Adviseur ITTA UvA
Trefwoorden: vacature
Werk je graag aan innovatieve, praktijkgerichte projecten? En ben jij een specialist op het gebied van NT2? Of heb je ervaring met taalbewust beroepsonderwijs? Lees hier onze vacature en stuur ons een bericht!
-
Webinar Observatieinstrument TOVII voor inburgering
Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
De (gratis) TOVII helpt de taaldocent om tijdens de Startklas de leervaardigheid in een schoolse setting te observeren. Uit de ingevulde scores is vervolgens een trajectindicatie te berekenen. Op donderdag 8 juni 2023 organiseert ITTA een gratis...
-
NT2-scholing die past bij jouw kennis en ervaring
Trefwoorden: NT2, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. Je moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergronden competenties. En je moet kunnen omgaan met de constante in- en uitstroom van leerlingen. Goede kennis van...
-
Studiedag LOWAN-vo 2023
Trefwoorden: ISK, ouderbetrokkenheid, leesbevordering, vervolgonderwijs, studiedag, Lowan-vo, alfaleerlingen
Op maandag 20 november 2023 organiseert LOWAN-vo de jaarlijkse studiedag voor alle betrokkenen bij het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en het vervolgonderwijs. Tijdens deze studiedag biedt het ITTA workshops aan.
-
Een schooljaar lang aan de slag met NT2-professionalisering
Trefwoorden: ISK, NT2, NT2-didactiek, korte_opleiding, vervolgonderwijs, ISK-docent, elearning
Geef je les in de ISK? Dan wordt er veel van je gevraagd! Veel verschillen binnen je klassen, continue in- en uitstroom van nieuwe leerlingen… Juist dan is het fijn om zeker te zijn van je eigen aanpak en genoeg kennis van NT2-didactiek te hebben.
- Titel
- Publicatiedatum