Wat is praktijkgericht taal leren?
We onderscheiden praktijkgericht leren in de les en praktijkgericht leren buiten de les. In de les sluit de docent aan op wat de cursisten nodig hebben buiten de les: wat hebben ze nodig, waar willen ze naartoe? De docent haalt 'de praktijk' de les in.
Bij praktijkgericht leren buiten de les gaat het juist om acties van de cursist buiten de les waar hij zijn Nederlands mee kan verbeteren. Bijvoorbeeld met een opdracht om uit te zoeken welke soep uit de supermarkt het meest gezond is. Een praatje te maken met iemand bij de bushalte. Een vraag te stellen aan een instantie via de telefoon. Met dit soort buitenschoolse praktijkgerichte opdrachten wordt de drempel tot contact met Nederlandssprekenden verlaagd.
Voor wie is praktijkgericht taal leren geschikt?
Voor iedereen! Praktijkgericht leren kan op alle niveaus, ook bij beginners en bij alfa-cursisten. Maar ook bij cursisten die zich voorbereiden op een Staatsexamen NT2. Een praktijkgerichte aanpak hoeft niet per definitie extra werk op te leveren voor de docent. Het vraagt een bepaalde manier van werken en denken, waarbij doelgerichtheid, motivatie en grip krijgen op het eigen (taal)leerproces centraal staan.
In de pdf Bijlage Praktijkgericht taal leren hieronder vindt u enkele concrete suggesties en voorbeelden voor wat u in de les kunt doen. Daarnaast hebben we een selectie van (links naar) artikelen en publicaties, gratis materialen en relevante websites over praktijkgerichte onderwerpen opgenomen.
Meer weten?
Publicaties en artikelen
- Bijlage Praktijkgericht taal leren (bij de BOW-kit 2018)
- Artikel Taal en actiekaarten (Tijdschrift LES 207, 2018)
- Artikel Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken (Vakwerk 12, 2018)
- Literatuurstudie met voorbeelden: Buitenschools leren in het NT2-onderwijs (ITTA, 1997)
Betaald of met abonnement: - NT2-cahier Buitenschools leren (Coutinho, 2018)
- Boekje Taal in de Praktijk (Het Begint met Taal 2017)
- Artikel In de controlekamer (Tijdschrift Les online, mei 2019) over rol van docent
- Themanummer LES 206 Taal op de werkvloer (Tijdschrift LES 2018)
- Themanummer LES 207 Buitenschools leren (Tijdschrift LES 2018)
Gratis materialen
- Praktijkopdrachten en Stagedagboek (Fast Lane to the Labour Market, 2018)
- Tips voor het werken met buitenschoolse opdrachten
- Korte spreekoefeningen voor taalverwerving
- Taalkaart als logboek
Links naar verschillende praktijkgerichte projecten en onderwerpen
- VIME (werken met vrijwilligers)
- Project Doen?! (gericht op autonoom leren met eigen functionele leerdoelen
- Fast Lane to the Labour Market (vluchtelingen begeleiden naar werk of opleiding)
- Arbeidsmarktgericht inburgeren (pilotproject voor WIN)
- Nederlands op de werkvloer
- Buitenschools leren
Meer informatie
Al ruim 30 jaar ontwikkelt het ITTA werkwijzen voor praktijkgericht taal leren. Bij Nederlands op de Werkvloer, praktijkgericht leren in de inburgering, werkstages, taalstages, oriëntatie op de arbeidsmarkt, buitenschools leren met vrijwilligers: taal voor en door de praktijk staat centraal.
Voor meer informatie of een ondersteuningsvraag kunt u contact opnemen met Bregje Kaars Sijpesteijn: bregje.kaarssijpesteijn@itta.uva.nl / 020-246 6166.