Projectenoverzicht
- Titel
-
Ouders in de Zomerschool
Klapper voor samenwerking tussen ouders en school
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: educatief partnerschap, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouders in de Zomerschool biedt handvatten om een programma voor ouders gedurende de Zomerschool te organiseren. Aan de hand van o.a. de Activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat...
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Een coachende aanpak om de autonomie van laaggeletterden te bevorderen
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...
-
Taal in de AKA en Entree onderwijs
Taal tussen wal en schip
Doelgroep: - Trefwoorden: stage, taalbeleid, didactiek
Misschien gaat de AKA op in het Entree-onderwijs of het blijft als AKA bestaan. Hoe dan ook hebben veel deelnemers extra taalondersteuning nodig. Dat mag niet vergeten worden in de ontwikkelingen rond de AKA en Entree.
-
Drieslag Taal
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Het concept Drieslag Taal is door het ITTA ontwikkeld. De Drieslag Taal gaat uit van een integraal taal- en rekenbeleid. Inmiddels is de Drieslag ook landelijk als uitgangspunt genomen voor de implementatie van het rekenbeleid en het Protocol...
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Praktijkgericht toetsen voor inburgering
Ontwikkeling praktijkdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: - Trefwoorden: examineren
Het ITTA is medeontwikkelaar van het praktijkdeel van het inburgeringsexamen. We gebruikten daarbij 25 jaar ervaring met praktijkgerichte taalontwikkeling in bedrijfsleven en onderwijs.
-
Didactiek NT2 voor ISK-docenten in tien bijeenkomsten & praktijkopdrachten
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Sinds 2010 verzorgt het ITTA op scholen in het land en als open inschrijvingstraining de Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK. Zowel beginnende als ervaren ISK-docenten versterken met deze opleiding hun vaardigheden in het lesgeven aan...
-
Kwaliteitsvisitatie Inburgering
Aandacht voor inhoudelijke kwaliteit taalonderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: examineren
Verschillende gemeenten lieten de Kwaliteitsgroep Inburgering visitaties van inburgeringstrajecten uitvoeren. De visitaties boden gemeenten en taalaanbieders meer zicht op de inhoudelijke kwaliteit.
-
Tutorlezen met leescoaches
Vwo-leerlingen coachen zwakke lezers
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek, leesvaardigheid
Vaak raken zwakke lezers in het vmbo steeds verder achterop: ze hebben moeite met vakteksten en gaan het lezen uit de weg. Waardoor ze nog meer moeite krijgen met vakteksten en nog minder zin in lezen. Schooluitval ligt op de loer....
-
Onderzoek naar succesfactoren in het NT2-onderwijs
Wat maakt NT2-onderwijs effectief?
Doelgroep: - Trefwoorden: onderzoek
Welke factoren maken NT2 onderwijs succesvol? Waar moet je als taalaanbieder op investeren? En maakt het nog uit welke doelgroep je in de groep hebt zitten? Het onderzoek Monitor Experimenten Leerlast zocht antwoord op deze vragen.
-
Spraakmakers
Een taalmethode voor anderstalige ouders
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Spraakmakers is lesmateriaal voor NT2 en opvoedingsondersteuning. Onderwerpen zijn peuterspeelzaal, basisschool, bibliotheek, school- en beroepskeuze, enzovoorts. Het materiaal is geknipt om een duaal traject mee vorm en inhoud te geven. Het ITTA...
-
Taalontwikkeling in bbl-trajecten
Praktijkgericht Taal en rekenen voor docenten SVO
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
SVO Versopleidingen werkt voortvarend aan de implementatie van het Referentiekader Taal en rekenen. Alle docenten zijn betrokken bij de taalontwikkeling van de leerlingen.
-
Taal de Baas
Lees- en luisterhiaten wegwerken in het beroepsonderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: luistervaardigheid, leesvaardigheid, examineren
Lezen en luisteren gaat mbo-studenten niet altijd goed af. Het online programma Taal de Baas is ontwikkeld om de onderliggende hiaten op te sporen en weg te werken.
-
Vakdocenten en taal in het beroepsonderwijs
Onderzoek naar competentieontwikkeling
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Hoe worden vakdocenten in het beroeps(gericht)onderwijs voorbereid op de talige kant van hun werk? De Nederlandse Taalunie wil weten of en hoe deze docenten leren om te gaan met taalzwakke leerlingen. Zij liet hierom onderzoek uitvoeren naar de...
-
Taalwinkel voor studenten
Online taalondersteuning voor studenten in het HO
Doelgroep: - Trefwoorden: -
De website Taalwinkel.nl biedt studenten online informatie en advies over het Nederlands. Docenten vinden er informatie over de begeleiding van hun studenten.
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Actief met taalregisseurs
Taalonderwijs bij Regio College
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
Het Regio College werkte met het ITTA het concept van zogenaamde taalregisseurs uit. Speerpunt is hoe taaldidactiek in alle vakken gestimuleerd kan worden. ITTA coacht de regisseurs één op één.
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Docenten trainen zichzelf in Online Study Circle
Grundtvig-project EU Speak 2014-2015
Doelgroep: - Trefwoorden: laagopgeleiden, schrijfvaardigheid, woordenschat, leesvaardigheid, laaggeletterdheid, docent
Europese universiteiten werken samen aan verbetering van het onderwijs aan laagopgeleide en laagtaalvaardige anderstaligen. Zij ontwikkelden een curriculum voor de opleiding van docenten die lesgeven aan deze doelgroep en een Online Study Circle....
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
Opleidingsmodules Docent Basisvaardigheden
Modules NT1, digitale vaardigheden, coaching, rekenen/gecijferdheid en meer voor docenten/begeleiders in de volwasseneneducatie
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, volwasseneneducatie, vrijwilligers, coaching, intake, leren_op_afstand, module, deskundigheidsbevordering
In 2018 zijn in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden modules gemaakt waarmee een opleiding tot docent Basisvaardigheden kan worden ingericht. Sinds 2018 verzorgt het ITTA modules van deze opleiding.
-
Ouders en school samen betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Toezicht in de klas
Inspectie kwaliteit van inburgeringsaanbod
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2017 is ITTA gestart met het bezoeken van taalaanbieders met een keurmerk van Blik op Werk om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen. Daarbij wordt gekeken naar didactiek en naar de wijze waarop cursisten begeleid worden.
-
Goed van start: een verlengde intake in de ISK!
Formatieve evaluatie biedt zicht op leermogelijkheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wanneer een leerling instroomt in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met...
-
Leerlijn Alfabetisering ISK
Doelgericht werken aan alfabetisering van leerlingen in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, leerlijnen
Uit welke stappen en onderdelen bestaat een succesvol alfatraject en welke materialen passen daarbij? Met de Leerlijn Alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking voor de inrichting van hun onderwijs: welke onderdelen laat je aan bod komen,...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: sturen op kwaliteit en effectiviteit
Een model, rollen en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: vrijwilliger, digitale vaardigheden, NT1
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
Leesbegrip in beeld
Praktijkgericht onderzoek naar dynamisch toetsen
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek, leesvaardigheid
Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Nu de...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Praktijkonderzoek in het mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, formatief evalueren, Entree
Het driejarig praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel geeft mbo-docenten extra repertoire in handen om het niveau van studenten in te schatten, de betrokkenheid van studenten te verhogen en ondersteuning op maat te bieden.
-
Drieslag NT2 biedt inspiratie
NT2-leerlingen groeien verder in het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Hier wordt de leerling ondergedompeld in het regulier onderwijs en daarmee ook in de Nederlandse...
-
Scan Educatief Partnerschap
Een instrument voor beleid en praktijk in de samenwerking met ouders
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: educatief partnerschap
De Scan Educatief Partnerschap helpt u de samenwerking met ouders in kaart te brengen en te versterken. Op welke manier komt u tot samenwerking met ouders? Hoe kunt u de relatie met het brede palet aan ouders verbeteren? Zijn er maatregelen mogelijk...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
Zomerscholen in de ISK
Werken aan taal in de zomervakantie
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, NT2, regulier onderwijs
Nieuwkomersleerlingen krijgen op de ISK volop de kans om zich onder te dompelen in de Nederlandse taal. Tijdens de zomervakantie is er veel minder taalcontact. Daar komt nog bij dat leerlingen zowel in schooljaar 2019-2020 als schooljaar 2020-2021...
-
TOVII - Voor de Startklas Inburgering
Trajectindicatie Observatie Verlengde Intake Inburgering
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de geschikte inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake (of Startklas) krijg je een beter beeld van de inburgeraar....
-
NT2-didactiek in de ISK
voor alle docenten die werkzaam zijn in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is heel divers en docenten moeten inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, in achtergrond en in competenties. Daarnaast hebben docenten te maken met een...
-
Mijn kind naar de middelbare school
Wat moet een ouder kennen en kunnen wanneer een kind naar de middelbare school gaat?
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, bibliotheek, schoolsysteem, schooladvies, pilot
Een belangrijk moment in de schoolloopbaan van een kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Die overstap gaat in Nederland anders dan andere landen. Zo worden kinderen hier vrij vroeg ingedeeld op niveau en spelen ouders een...
-
School-oudercontact & LOB in de ISK
Samen voorbereiden op een goede doorstroom
Doelgroep: ISK, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK
Alle ISK-leerlingen maken tijdens hun periode in de ISK een belangrijke keuze: de keuze voor een vervolgschool. De samenwerking tussen thuis en school kan de overstap naar een volgende onderwijsfase vergemakkelijken en vergroot de kans op een...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
- Titel