Projectenoverzicht
- Titel
-
Experiment Effectief werven met KLASSE! voor toeleiding naar cursussen basisvaardigheden
Een opstap naar scholingsaanbod voor laaggeletterden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, werving
Met het experiment ‘Effectief werken met KLASSE!’ geven we manieren van werken in handen van cursusleiders en organisatoren. We ontwikkelen concrete stappen samen met gemeenten, bibliotheken, welzijnsorganisaties en cursusleiders van...
-
Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering
Info en ondersteuning voor gemeenten en werkgevers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wat kun je doen als de bedoeling is dat de inburgeraar aan het werk gaat of doorstroomt op de arbeidsmarkt? Het Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering verzamelde en verspreidde informatie hierover.
-
Docenten trainen zichzelf in Online Study Circle
Grundtvig-project EU Speak 2014-2015
Doelgroep: - Trefwoorden: laagopgeleiden, schrijfvaardigheid, woordenschat, leesvaardigheid, laaggeletterdheid, docent
Europese universiteiten werken samen aan verbetering van het onderwijs aan laagopgeleide en laagtaalvaardige anderstaligen. Zij ontwikkelden een curriculum voor de opleiding van docenten die lesgeven aan deze doelgroep en een Online Study Circle....
-
Buitenschools leren
Zelfstandig taal leren buiten de les
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalstage
Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Nu de...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
- Titel