Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
In opdracht van Expertisepunt Basisvaardigheden (2023)
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
-
Onderzoeksprogramma naar de letter van de stad - 2024
Kansrijke interventies voor domeinspecifieke geletterdheid
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: basisvaardigheden, participatie, gezondheid, onderwijs, leefdomeinen, werk, inkomen, opvoeding, participeren, inclusie, welzijn
Het doel van het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ van het Kenniscentrum Ongelijkheid was te achterhalen welke belemmeringen inwoners van Amsterdam ervaren om op een gewenst en noodzakelijk niveau deel te nemen aan twee...
-
Van onbekend naar vertrouwd - 2024
Gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: NT2, basisvaardigheden, werving
Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen?
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheden NT1, docentcompetenties Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. In het artikel ‘Mondelinge vaardigheden in de...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken... - 2019
Taalleren via coaching op situaties en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, praktijkgericht leren Type: Literatuur
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een opdracht gedoemd is te mislukken. Toch ziet iedereen ook wel het belang van opdrachten die cursisten buiten de les doen. Hoe zorgen we ervoor dat de opdrachten wél met succes worden uitgevoerd? Goed...
-
Zelfstandig leren leren - 2018
Wat ervaren de leerders?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: autonoom, coachen, duurzaam Type: Literatuur
Is het mogelijk om volwassenenonderwijs zo in te richten dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze die vaardigheden zelf op peil kunnen houden en liefst nog kunnen uitbreiden, ook na afloop van de cursus? Zouden...
-
Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier - 2017
In welke rollen zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, vrijwilliger, NT2
Marlies Elderenbosch geeft in dit artikel informatie over het project VIME. Zij brengt verslag uit van een aantal oriënterende gesprekken over de rollen die vrijwilligers kunnen spelen voor eerste- en/of tweedetaalleerders.
-
Tekst in Context - 1998
Een methode om het begrip van vakteksten in opleiding te vergroten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Archief
De methode is ontwikkeld voor tweedetaalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal, maar nog niet zo studievaardig zijn. Het beginniveau is vanaf ruim A2/1F.
-
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs - 1997
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, vve Type: Archief
In deze bundel een verslag van literatuuronderzoek naar vormen van buitenschools leren; achtergronden en praktische informatie.
-
Startpunt - 1996
NT2-methode voor basiseducatie, vavo en vergelijkbare trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
In Startpunt is er aandacht voor de training van communicatieve strategieën, woordenschat, spreekpatronen en grammaticale constructies, zelfbeoordeling, zelfstandig werken en leren buiten de les. Startpunt 3 sluit aan op Startpunt 1 en 2, maar kan...
-
Zelfstandig ondernemerschap: Vooropleiding AOV voor anderstaligen -VVA - 1996
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is ontwikkeld voor allochtonen die een eigen bedrijf willen beginnen. De VVA is een vooropleiding voor anderstaligen voor de opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV).
-
Voorbereiding op werken in de schoonmaak - 1995
Schakelcursus Nederlands voor de Schoonmaak
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket bereidt cursisten voor op werk in de schoonmaak en deelname aan het SVS-examen vakgeschoold schoonmaken. In de modules wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden voor de praktijk, het lezen en begrijpen van vakteksten en het...
-
Schakelcursus Nederlands voor Installatietechniek - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is destijds ontwikkeld bij de opleiding tot hulpmonteur of monteur op een Centrum Vakopleiding.
-
Strategieën van anderstaligen in de communicatie op de werkvloer - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Welke strategieën hanteren anderstaligen bij het oplossen van problemen in de communicatie op de werkvloer?
-
Schakelcursus Nederlands voor Verspanen - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het schakelpakket is destijds ontwikkeld voor de opleiding Verspanen aan Centra Vakopleiding.
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Grafische Industrie - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Twee pakketten voor anderstalige, laaggeschoolde hulpvakkrachten/nabewerkers in de grafische industrie en voor vakkrachten/drukkers.
-
Versta je Vak - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: luistervaardigheid Type: Archief
Versta je Vak is een tweedelige leergang luistervaardigheid gericht op doorstroming naar beroepsonderwijs en werk, bedoeld voor tweede-taalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal.
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Nederlands op de Werkvloer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Diverse aspecten van het opzetten en uitvoeren van cursussen Nederlands op de Werkvloer worden in deze bundel gepresenteerd. Dit gebeurt aan de hand van enerzijds algemene, inleidende artikelen en anderzijds de beschrijving van een aantal concrete...
-
Schakelcursus Nederlands voor het Beroepsgoederenvervoer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelpakket bij de opleiding tot chauffeur goederenvervoer.
-
Bouw-Vak-Werk - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit schakelpakket Nederlands is onderdeel van het pakket Bouw-Vak-Werk dat gemaakt is als voorschakel voor anderstaligen die een baan zoeken in de bouwnijverheid.
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Taal en termen (bouw) - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus is destijds ontwikkeld als nevenschakel voor anderstalige cursisten bij de opleiding timmeren op KSB-niveau 2. De cursus is gericht op beroepsgerichte woordenschatuitbreiding en het verbeteren van de communicatieve vaardigheid...
-
Taalvaardigheid voor de Groothandel - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Groothandel is thematisch van opzet en werd ontwikkeld als voor- en nevenschakeling NT2 voor de opleiding Magazijnmedewerker (destijds KSB niveau 1 en 2).
-
Nederlands op de Werkvloer Motorvoertuigentechniek - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelcursus voor de opleiding assistent en basisberoepsbeoefenaar autotechniek (vh. primaire opleiding.
-
Taalvaardigheid voor de Detailhandel - 1990
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Detailhandel is destijds ontwikkeld als voor- en nevenschakelmateriaal bij (het begin van) de opleiding winkelassistent / verkoopmedewerker op KSB niveau 1 en 2. Ook paste het goed bij taal- en werkstages in de...
- Titel
- Publicatiedatum