Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Taalbeleid in het HO
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Voorbereiding op werken in de schoonmaak - 1995
Schakelcursus Nederlands voor de Schoonmaak
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket bereidt cursisten voor op werk in de schoonmaak en deelname aan het SVS-examen vakgeschoold schoonmaken. In de modules wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden voor de praktijk, het lezen en begrijpen van vakteksten en het...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Praten in de Horeca - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Leergang communicatieve vaardigheden voor de Horeca. In het materiaal ligt de nadruk op verschillende taalfuncties
-
Zelfstandig ondernemerschap: Vooropleiding AOV voor anderstaligen -VVA - 1996
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is ontwikkeld voor allochtonen die een eigen bedrijf willen beginnen. De VVA is een vooropleiding voor anderstaligen voor de opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV).
-
Praten in de kantoorpraktijk - 1999
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Een leergang communicatieve vaardigheden in de kantoorpraktijk. Het materiaal is opgezet rond verschillende taalfuncties.
-
Schakelcursus Nederlands voor Installatietechniek - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is destijds ontwikkeld bij de opleiding tot hulpmonteur of monteur op een Centrum Vakopleiding.
-
Functietraining publieksfuncties - 1997
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Een pakket leermiddelen voor deelnemers aan opleidingen die leren voor een beroep in de zakelijke dienstverlening. Het biedt extra ondersteuning voor hen die het Nederlands niet als moedertaal hebben en/of weinig ervaring hebben met klantgericht...
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
De kleinste taalelementen in het grote CP-verband - 2007
De drieweg-aanpak van uitspraak
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Verschenen in Vakwerk 4 BV NT2 4 - Veel NT2-trajecten worden in het kader van de nieuwe inburgering ingericht rond de Cruciale Praktijksituaties (CP's). Hoe zorg je ervoor dat de cursisten in dergelijke doel-, doe- en praktijkgerichte cursussen hun...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Zelfstandig leren leren - 2018
Wat ervaren de leerders?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: autonoom, coachen, duurzaam Type: Literatuur
Is het mogelijk om volwassenenonderwijs zo in te richten dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze die vaardigheden zelf op peil kunnen houden en liefst nog kunnen uitbreiden, ook na afloop van de cursus? Zouden...
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Vrijwilligers bij NT1 in de volwasseneneducatie - 2019
Een handreiking voor effectieve inzet van vrijwilligers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In welke rollen komen vrijwilligers het meeste tot hun recht? Wat zijn dan hun taken en welke competenties hebben ze daarvoor nodig? Vrijwilligersmodel NT1 bevat een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheden NT1, docentcompetenties Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. In het artikel ‘Mondelinge vaardigheden in de...
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
Van onbekend naar vertrouwd - 2024
Gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: NT2, basisvaardigheden, werving
Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen?
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
In opdracht van Expertisepunt Basisvaardigheden (2023)
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
-
Onderzoeksprogramma naar de letter van de stad - 2024
Kansrijke interventies voor domeinspecifieke geletterdheid
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: basisvaardigheden, participatie, gezondheid, onderwijs, leefdomeinen, werk, inkomen, opvoeding, participeren, inclusie, welzijn
Het doel van het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ van het Kenniscentrum Ongelijkheid was te achterhalen welke belemmeringen inwoners van Amsterdam ervaren om op een gewenst en noodzakelijk niveau deel te nemen aan twee...
-
Effectief werven met KLASSE! Handleiding 2.0 - 2023
NT1'ers vinden én een opstapje bieden naar aanbod basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2022 is er op zestien plekken in het land geëxperimenteerd met de methodiek KLASSE!. Het experiment heeft waardevolle lessen en inzichten opgeleverd voor de inzet van KLASSE! en een Handleiding 2.0. De handleiding geeft veel praktische tips en...
- Titel
- Publicatiedatum