Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Vrijwilligers bij NT1 in de volwasseneneducatie - 2019
Een handreiking voor effectieve inzet van vrijwilligers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In welke rollen komen vrijwilligers het meeste tot hun recht? Wat zijn dan hun taken en welke competenties hebben ze daarvoor nodig? Vrijwilligersmodel NT1 bevat een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier...
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Welke toets- of beoordelingsvorm past het best? - 2014
Opbrengsten in kaart brengen bij Nederlands op de Werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in LES 190. Hoe meet je de opbrengsten van je taaltraining voor arbeidsmigranten? Welke vorm van toetsing en beoordeling past daarbij? Met andere woorden: hoe breng je de vorderingen van de deelnemers aan een functiegerichte taaltraining in...
-
Taalaanbieders Staatsexamen NT2 - 2011
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In juli 2011 spraken we met een aantal taalaanbieders over hun aanbod aan Staatsexamen NT2-trainingen en wat daarin beter zou kunnen. Hieronder vindt u een korte impressie van de uitkomsten van de gesprekken.
-
Begeleiding van anderstaligen op de werkvloer - 2010
Brochure met 20 tips
Doelgroep: - Trefwoorden: -
De begeleiding van stagiaires die nog niet zo taalvaardig zijn, kan best lastig zijn. Wat kun je als begeleider doen? Waar moet je op letten en hoe kan je bijdragen aan de taalontwikkeling van de anderstalige stagiair?
-
Handreikingen voor het opzetten van een WIN-Werk traject - 2002
Nederlands op de werkvloer voor nieuwkomers en oudkomers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage, taalbeleid Type: Archief
In deze brochure kunnen geïnteresseerden en mogelijke initiatoren informatie vinden over de doelen en de opzet van een duaal WIN-Werk traject, selectie van deelnemers, de invulling van de onderwijscomponent, de gang van zaken op de werkvloer en de...
-
Een handreiking voor het meten van opbrengsten en kwaliteit van cursussen - 1995
Evaluatie van Cursussen Nederlands op de Werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het gaat zowel om het evalueren van de cursisten op taalkennis, taalgebruik, taalcontact en houding, als om het evalueren van de cursus zelf. Voor dit laatste is een checklist met aandachtspunten opgesteld. Omdat alle aspecten van Nederlands op de...
-
Woorden leren, woorden onderwijzen - 1994
Doelgroep: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft een centrale plaats in het tweedetaalonderwijs.
- Titel
- Publicatiedatum