Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Taalvaardigheid voor de Detailhandel - 1990
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Detailhandel is destijds ontwikkeld als voor- en nevenschakelmateriaal bij (het begin van) de opleiding winkelassistent / verkoopmedewerker op KSB niveau 1 en 2. Ook paste het goed bij taal- en werkstages in de...
-
Taalvaardigheid voor de Groothandel - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Groothandel is thematisch van opzet en werd ontwikkeld als voor- en nevenschakeling NT2 voor de opleiding Magazijnmedewerker (destijds KSB niveau 1 en 2).
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Schakelcursus Nederlands voor Verspanen - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het schakelpakket is destijds ontwikkeld voor de opleiding Verspanen aan Centra Vakopleiding.
-
Zelfstandig ondernemerschap: Vooropleiding AOV voor anderstaligen -VVA - 1996
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is ontwikkeld voor allochtonen die een eigen bedrijf willen beginnen. De VVA is een vooropleiding voor anderstaligen voor de opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV).
-
Nederlands op de Werkvloer voor Productiebedrijven - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Nederlands op de werkvloer voor productiebedrijven is een omvangrijk pakket voor de procestechniek. Het is bedoeld om cursisten voor te bereiden op deelname aan een vakopleiding of het uitbreiden van de taalvaardigheid van werknemers in bedrijven in...
-
Vakonderwijs aan anderstaligen - 2001
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Succes van anderstaligen in vakopleidingen kan bevorderd worden door het onderwijs op een nieuwe manier in te richten.
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Vernieuwde aandacht voor taal - 2007
Ontwikkeling en beoordeling van het Nederlands (T1/T2) bij mbo-leerlingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Taalvaardigheid in de beroepsopleidingen is een onderwerp dat weer geheel midden op het podium is gezet. De politiek, de vakbladen en andere media laten zich bijna dagelijks horen over dit onderwerp.
-
Schoolsucces en taalvaardigheid: Siamese tweeling - 2008
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - "Ze kunnen niet lezen", of "Ze kunnen niet eens meer fatsoenlijk spellen; in elke zin staat wel een fout". Uitlatingen van dit type halen tegenwoordig zelfs de koppen van de voorpagina's van de krant.
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Taalcoach helpt collega's een handje - 2008
Taalcoaches, taalvaardigheid en schoolsucces
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Schoolsucces en taalvaardigheid kunnen niet zonder elkaar. De taalcoach is een van de middelen die een school daarbij kan inzetten.
-
Maak je eigen praktijkverhaal - 2008
Samen op pad; mogelijkheden en onmogelijkheden van een multimediale methodiek
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 155 - Oud- en nieuwkomers zitten vaak in een maatschappelijk isolement. Ze spreken de taal niet waardoor ze weinig contact met Nederlanders hebben, waardoor ze de taal niet leren, etc. Hoe is deze cirkel te doorbreken? Hoe kan je als...
-
Taalachterstanden wegwerken - 2012
Interventies van taalcoaches
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in Profiel 6. Het mbo wordt van hogerhand gestimuleerd om taalachterstanden weg te nemen en de taalvaardigheid van hun studenten te verhogen. Er zijn centrale examens ingevoerd waar iedere student straks mee te maken krijgt.
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Breng taal in de praktijk! - 2022
NT2-leerlingen groeien verder in het praktijkonderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: tweedetaalverwerving, praktijkonderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen hun taalvaardigheid verder ontwikkelen binnen de vakken en...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheden NT1, docentcompetenties Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. In het artikel ‘Mondelinge vaardigheden in de...
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Dat is de insteek van de nieuwe Wet Inburgering 2021.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
In opdracht van Expertisepunt Basisvaardigheden (2023)
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
- Titel
- Publicatiedatum