Kansen voor taalontwikkeling in de zomervakantie
Ontwikkeltraject voor ISK-zomerscholen
Geef de leerling extra kansen voor taalontwikkeling en taalcontact met een ISK-zomerschool! Dat is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Nu veel nieuwkomersleerlingen onderwijstijd hebben gemist, is dat extra belangrijk. Hoe ontwikkel je een zinvol zomerschoolprogramma dat aansluit bij de leerbehoeften van de leerling en aansluit op het onderwijsprogramma?
Doel | Samen met andere deelnemers uit ISK’s ontwikkelt u een duurzaam zomerschoolprogramma. U krijgt allereerst inzicht in de effectieve componenten en succesfactoren van zomerscholen. Vervolgens ontwerpt u een zomerschoolprogramma, specifiek voor uw eigen ISK-leerlingen en passend bij uw onderwijssituatie. U krijgt feedback op het conceptprogramma van andere deelnemers en van de trainer. Aan de hand daarvan kunt u het zomerschoolprogramma uitwerken en vervolgens succesvol uitvoeren. Na afloop van de zomerschool krijgt u handvatten om het programma duurzaam in te zetten. |
---|---|
Inhoud | Het traject bestaat uit verschillende componenten:
Na het ontwikkeltraject is er een aanvullend programma mogelijk waarin u handvatten krijgt voor de borging van zomerschoolresultaten. In deze follow-up staan vragen centraal zoals “Hoe borduren we in de start van het nieuwe schooljaar voort op de behaalde resultaten?” en “Hoe bedden we de zomerschool in in het reguliere onderwijsprogramma?” |
Deelnemers | Betrokkenen bij het ontwikkelen en uitvoeren van ISK-zomerscholen, zoals ISK-NT2-docenten, ISK-vakdocenten, coördinatoren en ondersteuners. |
Datum | N.t.b. |
Contactpersoon | Lies Alons | lies.alons@itta.uva.nl Anne Marije de Goeijen | annemarije.degoeijen@itta.uva.nl |
Kosten | De kosten zijn op aanvraag. |
Referenties | Het ITTA is al 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, KIK Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo. |