Trainingenoverzicht
- Titel
-
Hoe NT2-proof is onze opleiding?
De NT2-scan voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo, taalbewust, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met de instroom van anderstalige studenten, bijvoorbeeld afkomstig van een ISK of van de Entree-opleiding voor anderstaligen. Deze meertalige studenten zitten nog volop in het proces van tweedetaal-verwerving (NT2) en hebben...
-
Inspiratiesessie NT2 in het mbo
Verplaats jezelf in de schoenen van een NT2-student
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo docenten, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met instroom van NT2-studenten die meertalig zijn en hun algemeen en beroepsgericht Nederlands nog verder moeten ontwikkelen. Om de zowel de beroepsopleiding als de taalontwikkeling goed en vlot te laten verlopen is het...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Spreekvaardigheid
Voor anderstalige (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs en Nederlands is niet uw moedertaal. U redt zich goed maar u wilt uw spreekvaardigheid nog verbeteren. Voor een algemene taalcursus is uw taalniveau te hoog (B2+). Met onze individuele en...
-
Train-de-trainer Het Ei van Columbus
Voor docenten van oudercursussen - open inschrijving en incompany
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het Ei van Columbus is een aanvullend programma voor ouders van kinderen die op school woorden leren met het woordleerprogramma LOGO 3000.Het ouderprogramma Het Ei van Columbus is een taalcursus voor ouders, waarbij ouders de woorden leren die hun...
-
Aan de bak met Digiwak!
Voor leerkrachten in regulier basisonderwijs en onderwijs aan nieuwkomers
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, Digiwak
Leerlingen in het basisonderwijs zouden aan het eind van groep 8 zo’n 15.000 woorden moeten kennen. Maar welke woorden bied je aan, welke woorden zijn geschikt en welke woorden hebben voor nieuwkomers nodig? De scholing Aan de bak met Digiwak is...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Begeleiding NT2-leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs
Voor (taal)coördinatoren uit het vmbo-, havo- of vwo-onderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Veel jongere leerlingen uit de ISK stromen uit naar het voortgezet onderwijs . Daar komen zij terecht in een reguliere vmbo-, havo- of vwo-klas. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving en hebben extra ondersteuning...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
NT2-studenten op het mbo
NT2-beleid in de praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Roc's krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten die Nederlands als tweede taal aan het leren zijn (NT2). Deze studenten hebben extra ondersteuning nodig bij de verdere ontwikkeling van hun taalvaardigheid in en om de...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
FEED UP, FEEDBACK, FEEDFORWARD
Formatief evalueren in de NT2-les
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Waar werk je in de NT2-les met een leerling naartoe? Welke stappen zijn nodig om dit doel te bereiken? En hoe help je de leerling deze stappen te zetten? Formatieve evaluatie helpt docenten om maatwerk te bieden in de klas en biedt de leerling...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: - Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met o.a. de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op maat in de...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met onder andere de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op maat...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
Inspiratiesessie Drieslag NT2
Schoolbreed aandacht voor NT2-ontwikkeling in regulier vo en PrO
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Taalontwikkelend differentiëren
Gedifferentieerd werken en maatwerk bieden in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: differentiëren, formatief evalueren, maatwerk, incompany, teamscholing
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De...
- Titel