Trainingenoverzicht
- Titel
-
Hoe NT2-proof is onze opleiding?
De NT2-scan voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo, taalbewust, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met de instroom van anderstalige studenten, bijvoorbeeld afkomstig van een ISK of van de Entree-opleiding voor anderstaligen. Deze meertalige studenten zitten nog volop in het proces van tweedetaal-verwerving (NT2) en hebben...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor toetsconstructeurs in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, taalniveau, mbo, instellingsexamens, examineren, engels, Entree, entree-opleiding
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Taalassessor Nederlands worden?
Voor mbo-docenten - online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
In deze training leer je in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Taal 2F en 3F. De training kan worden afgesloten met een assessment om het certificaat Taalassessor Nederlands te...
-
Training Taal 2F/3F voor pedagogisch medewerkers
Individueel of groepsgewijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wilt u praktijkgericht werken aan uw spreek- en schrijfvaardigheid en werkt u als leidster/pm'er in een kindcentrum, peuterspeelzaal of in de buitenschoolse opvang? In onze korte, intensieve training werkt u aan uw persoonlijke aandachtspunten op...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Schrijfvaardigheid
Voor (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs of mbo en u wilt zich zeker voelen over hoe u schrijft. Met onze individuele en functiegerichte aanpak werkt u aan verbetering van uw schrijfvaardigheid voor de taken van uw werk. De training sluit aan...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Spreekvaardigheid
Voor anderstalige (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs en Nederlands is niet uw moedertaal. U redt zich goed maar u wilt uw spreekvaardigheid nog verbeteren. Voor een algemene taalcursus is uw taalniveau te hoog (B2+). Met onze individuele en...
-
Masterclasses Taalbewust beroepsonderwijs in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Taalbewust beroepsonderwijs in het mbo is een serie van vier masterclasses. Hierin bieden wij achtergronden en concrete handreikingen voor effectief en motiverend taalonderwijs.Data open inschrijving zijn bekend!(incompany mogelijk)
-
Praktijkgerichte taalassessments
Voor taal- en vakdocenten en materiaalontwikkelaars in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In vier bijeenkomsten ontwikkelt u praktijkgerichte taalassessments, die direct ingezet kunnen worden. Afhankelijk van uw onderwijsmodel kiest u voor een algemeen instellingsexamen of een examen gericht op een bepaalde beroepssector.
-
Masterclass Taaldidactiek schrijfvaardigheid
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid, taalbeleid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Masterclass Taaldidactiek mondelinge vaardigheden
Voor mbo-docenten Nederlands - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, taalbeleid, luistervaardigheid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Opfrisbijeenkomst Taalassessoren Nederlands
Voor mbo-docenten - Op aanvraag
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalvaardigheid, taalniveau, examineren
Hebt u enige tijd geleden een training tot Taalassessor Nederlands gevolgd, maar wilt u uw kennis opfrissen? Dilemma's bij het beoordelen tegen het licht houden? Twijfelgevallen bespreken? Volg dan een (of meerdere) opfrisbijeenkomst(en). U kunt...
-
Werken met Basislijst Schooltaalwoordenlijst vmbo
Voor docenten Nederlands én vakdocenten - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: woordenschat
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo biedt docenten en leerlingen steun bij woordleren in het vmbo. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo waar leerlingen mee te maken krijgen. Hoe zorgt u ervoor...
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
-
Taalbewust beroepsonderwijs in praktijk brengen
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en het succesvol afronden van een opleiding. Ook de exameneisen Nederlands vragen om aandacht voor taalontwikkeling. Met een slimme aanpak en onderlinge samenwerking biedt elke leersituatie...
-
Korte opleiding Taalbewust beroepsonderwijs voor mbo-taaldocenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, taaldidactiek
Effectieve taaldidactiek in het beroepsonderwijsEfficiënt en uitdagend onderwijs voor de studenten! Dat willen alle docenten in het mbo. Hoe richt je je lessen Nederlands zo in dat studenten geactiveerd worden en met aandacht en plezier de lessen...
-
Inrichten van gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van inburgering en...
-
Differentiatie in de Nederlandse les (in het mbo)
Hoe houd je in een klas rekening met individuele leerbehoeften?
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In een klas zitten snelle en langzame, gemotiveerde en ongemotiveerde, taalvaardige en minder taalvaardige leerlingen, die allemaal iets zouden moeten (willen) leren). Hoe zorg je dat de zwakke leerlingen voldoende aan bod komen en de vaardige...
-
Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden...
-
Taalassessor Engels worden?
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, engels
In deze training leert u in vier of vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Moderne Vreemde Talen (MVT). De training wordt afgesloten met een praktijkassessment om het certificaat Taalassessor...
-
Werken aan de 21e eeuwse vaardigheden: spreken wij de taal van de toekomst?
Voor mbo-docenten - op locatie
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
De werknemer van de toekomst heeft zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden nodig, zoals digitale vaardigheden, kritisch denken, ondernemendheid, zelfregulatie en samenwerken.
-
Begeleiding NT2-leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs
Voor (taal)coördinatoren uit het vmbo-, havo- of vwo-onderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Veel jongere leerlingen uit de ISK stromen uit naar het voortgezet onderwijs . Daar komen zij terecht in een reguliere vmbo-, havo- of vwo-klas. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving en hebben extra ondersteuning...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
NT2-studenten op het mbo
NT2-beleid in de praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Roc's krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten die Nederlands als tweede taal aan het leren zijn (NT2). Deze studenten hebben extra ondersteuning nodig bij de verdere ontwikkeling van hun taalvaardigheid in en om de...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Training formatief evalueren en actief leren bij Nederlands of Engels in entree-opleidingen en mbo 2, 3, 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren, entree-opleiding, maatwerk
Om maatwerk te leveren is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Door tijdens de les formatief te handelen, wordt gedurende het leerproces duidelijk in hoeverre de studenten de stof beheersen en wat ze nog nodig...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel A
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Alle trainingen in het mbo ook online
Blended trainingsaanbod in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling, taalniveau, mbo, examineren, professionalisering, mbo docenten, entree-opleiding, taalbewust
Leren doe je met elkaar en van elkaar! De trainingen van het ITTA in het mbo wordt ook op afstand aangeboden. Online sessies en webinars worden afgewisseld met zelfstudie, praktijkopdrachten en samenwerkingstaken. De inschrijving voor de online...
-
Inspiratiesessie Drieslag NT2
Schoolbreed aandacht voor NT2-ontwikkeling in regulier vo en PrO
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Coaching en intervisie taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor projectleiders taal, (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Team-taalspel Generieke taaleisen koppelen aan de beroepscontext
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: vakonderwijs, taalbewust, taalgericht, beroepsonderwij, taalontwikkelend
Het ITTA ontwikkelde samen met Servicepunt Invoering Herziening Kwalificatiestructuur dit mbo-team taalspel voor onderwijsteams die met elkaar afspraken willen maken over hoe zij taal en beroep meer met elkaar kunnen verbinden. Op speelse wijze...
-
Mbo Taalcoach aan de slag met taalbewust lesgeven op teamniveau
Voor taalcoaches in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: coachen
De mbo-taalcoach is een taaldeskundige in het team die initiatieven tot beroepsgerichte taalontwikkeling neemt. De hoofdtaak van een taalcoach is het stimuleren van de taalontwikkeling van het Nederlands in de eigen lessen, de lessen van de...
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
Vakgesprekken proeverij
Met NT2-studenten werken aan spreekvaardigheid in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Vakgesprekken is een methode Nederlands voor NT2-studenten in het mbo, gericht op verbetering van mondelinge, vakgerichte communicatie (vaktaal en instructietaal).De methode is inzetbaar vanaf leesniveau A2 (1F), op weg naar B1 (2F). Vakgesprekken...
-
Projectoverzicht ITTA 2022 intern
NB Niet gepubliceerd (voor medewerkers)
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Op deze pagina kun je je project toevoegen en een korte omschrijving geven met links naar relevante webpagina's of ITTA mappen.
-
Schoolbreed werken aan woordenschat
Serie van drie studiemiddagen voor taal- en vakdocenten (ISK, PrO en vmbo)
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, schooltaalwoorden
Woorden zijn de bouwstenen van een taal: woordenschat is cruciaal om taal te begrijpen en taal te gebruiken. Voor veel leerlingen in de ISK, het praktijkonderwijs of het vmbo is woordenschat een aandachtspunt. Welke woorden hebben (NT2-)leerlingen...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel B
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal). Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Team-taalspel Taal is teamwerk
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Het ITTA ontwikkelde een spel voor mbo-onderwijsteams om in gesprek te gaan over taalbewust beroepsonderwijs. Tijdens het spelen maak je met elkaar afspraken over hoe je de taken rondom taalontwikkeling in het team wilt verdelen. Elk teamlid kiest...
-
Inspiratiesessie NT2 in het mbo
Verplaats jezelf in de schoenen van een NT2-student
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo docenten, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met instroom van NT2-studenten die meertalig zijn en hun algemeen en beroepsgericht Nederlands nog verder moeten ontwikkelen. Om de zowel de beroepsopleiding als de taalontwikkeling goed en vlot te laten verlopen is het...
- Titel