Taalbewust beroepsonderwijs in praktijk brengen
Taal is essentieel bij het leren van een vak en het succesvol afronden van een opleiding. Ook de exameneisen Nederlands vragen om aandacht voor taalontwikkeling. Met een slimme aanpak en onderlinge samenwerking biedt elke leersituatie gelegenheid om aan zowel het vak als aan de taal te werken.
In deze training leert u hoe u de vijf vuistregels voor taalbewust beroepsonderwijs kunt gebruiken voor taalstimulerende en effectieve didactiek in het beroepsonderwijs. Zodat studenten beter presteren in de beroepsopleiding en gemotiveerd werken aan generieke en beroepsgerichte eisen voor Nederlands. Hierbij gaan we uit van onze visie op (taal)leren, waarbij een actieve, motiverende werkwijze centraal staat.
Doel | U weet hoe u de vijf vuistregels voor effectief en taalbewust beroepsonderwijs in praktijk kunt brengen en u hebt ermee geoefend in uw eigen onderwijspraktijk. |
---|---|
Inhoud | In drie praktijkgerichte bijeenkomsten werken docenten Nederlands en beroepsvakdocenten samen aan het vormgeven van lesactiviteiten die taalstimulerend, efficiënt en leerzaam zijn. Beroepstaken en lessen Nederlands kunnen elkaar hierbij versterken. Studenten profiteren zo doende meer van de beroepslessen en werken actief aan zowel de generieke als beroepsgerichte eisen voor Nederlands. In de training komt het volgende aan bod:
|
Deelnemers | Maximaal 12 (taal- en vakdocenten) |
Tijdsinvestering | Drie dagdelen |
Datum | De training wordt incompany uitgevoerd. De bijeenkomsten vinden plaats op uw eigen locatie en/of online. |
Contactpersoon | Tiba Bolle & Inge van Meelis via mbo@itta.uva.nl |
Kosten | Op aanvraag |
Referenties | De training worden verzorgd door Inge van Meelis en Tiba Bolle. Zij zijn de auteurs van het boek Taalbewust beroepsponderwijs (Coutinho 2014, 2e druk 2017) en hebben jarenlange ervaring in het coachen en scholen van docenten in het vmbo en mbo. |