Trainingenoverzicht
- Titel
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
TINK-training voor pedagogisch medewerkers
Versterking van interactievaardigheden én taal voor betere communicatie met kinderen
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang versterken hun taal- en interactievaardigheden met de TINK-training. Deze vaardigheden blijken namelijk de belangrijkste kwaliteitsfactor in de begeleiding van kinderen. Met TINK leren pm'ers hoe ze goede...
-
Werken met uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK
Voor docententeams in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leerlijnen, NT2, regulier onderwijs
Welke leerlingen heeft u op de ISK? Wat hebben deze leerlingen nodig en hoe richt u daar uw onderwijsprogramma op in? Het ITTA heeft, in samenwerking met LOWAN-vo, leerlijnen voor de ISK ontwikkeld. In deze scholing onderzoekt u met het...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel A
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Alfabetisering in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In deze actieve scholing komen inhoud en didactiek aan bod: welke materialen en werkvormen zijn effectief? Hoe werk je doelgericht en activerend met alfaleerlingen in de ISK? Hoe laat je leerlingen zelfstandig en samen leren en hoe ziet een...
-
Een onderwijsprogramma voor de alfaklas
Verdiepingstraining voor alfadocenten(teams) in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
Een leerlijn (door)ontwikkelen voor de alfaleerlingen in uw ISK? In deze verdiepingstraining van drie bijeenkomsten ontwikkelt u onder leiding van de trainer een onderwijsprogramma voor de alfaleerlingen bij u op school.Wilt u liever een...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
Inspiratiesessie Drieslag NT2
Schoolbreed aandacht voor NT2-ontwikkeling in regulier vo en PrO
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Coaching en intervisie taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor projectleiders taal, (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren en activerende werkvormen
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen?Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken?De training...
-
Team-taalspel Generieke taaleisen koppelen aan de beroepscontext
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: vakonderwijs, taalbewust, taalgericht, beroepsonderwij, taalontwikkelend
Het ITTA ontwikkelde samen met Servicepunt Invoering Herziening Kwalificatiestructuur dit mbo-team taalspel voor onderwijsteams die met elkaar afspraken willen maken over hoe zij taal en beroep meer met elkaar kunnen verbinden. Op speelse wijze...
-
Taalontwikkelend differentiëren
Gedifferentieerd werken en maatwerk bieden in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: differentiëren, formatief evalueren, maatwerk, incompany, teamscholing
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De...
-
Schoolbreed werken aan woordenschat
Serie van drie studiemiddagen voor taal- en vakdocenten (ISK, PrO en vmbo)
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, schooltaalwoorden
Woorden zijn de bouwstenen van een taal: woordenschat is cruciaal om taal te begrijpen en taal te gebruiken. Voor veel leerlingen in de ISK, het praktijkonderwijs of het vmbo is woordenschat een aandachtspunt. Welke woorden hebben (NT2-)leerlingen...
-
Breng NT2-kennis samen in beweging
Train-de-trainer voor ISK-docenten die NT2-kennis doorgeven aan het VO
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: NT2, professionalisering, expertisecentrum
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. In het voortgezet onderwijs gaat die taalverwerving verder, maar daar is er niet altijd voldoende NT2-kennis voorhanden om leerlingen hierin goed te begeleiden. ISK’s kunnen hierin...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel B
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal). Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Team-taalspel Taal is teamwerk
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Het ITTA ontwikkelde een spel voor mbo-onderwijsteams om in gesprek te gaan over taalbewust beroepsonderwijs. Tijdens het spelen maak je met elkaar afspraken over hoe je de taken rondom taalontwikkeling in het team wilt verdelen. Elk teamlid kiest...
- Titel