Nieuwsoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, kwaliteit, gemeenten, handreiking, instrumenten
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid en het sturen op de kwaliteit ervan. De handreiking 'Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden' bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij...
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, kwaliteit, gemeente
De nieuwe handreiking ‘Kwaliteit bij aanpak van laaggeletterdheid’ helpt gemeenten bij het sturen op kwaliteit van het non-formele aanbod voor basisvaardigheden.
-
Essentiële randvoorwaarden bloeiende leercultuur ontbreken
Trefwoorden: basisvaardigheden, volwasseneneducatie, levenlangontwikkelen, kwaliteit, vrijwilligers
ITTA-directeur Elwine Halewijn werd geïnterviewd door EPALE-ambassadeur en Het Begint met Taal directeur Sylvia de Groot Heupner. Zij spraken onder andere over de essentiële randvoorwaarden voor een bloeiende leercultuur in de volwasseneducatie....
-
Hoe komen we naar B1? - webpagina online!
Trefwoorden: docenten, kwaliteit, inburgeringswet
In de nieuwe inburgeringswet wordt het streefniveau B1. Natuurlijk hebben inburgeraars meer aan dat hogere taalniveau. Maar hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? BVNT2 en ITTA bevragen docenten, opleiders, ex-inburgeraars, wetenschappers en andere...
-
Kwaliteitsgroep Educatie Taal ontwikkelt KET-KIT
Trefwoorden: examineren
Met het Kwaliteitsinstrument Taalonderwijs van de Kwaliteitsgroep Educatie Taal (kortweg de KET-KIT) kunt u zelf in kaart brengen wat de kwaliteit van uw aanbod is. De KET-KIT is een combinatie van een digitaal instrument voor zelfevaluatie en een...
-
Aandacht voor kwaliteit in ISK
Trefwoorden: ISK, taaldidactiek
De onderwijsinspectie gaat de komende jaren op bezoek bij de ISK! In de periode 2014-2017 worden alle ISK's bezocht en beoordeeld aan de hand van een aantal kwaliteitsaspecten.
-
KET-lessen: Gratis materiaal voor deskundigheidsbevordering VE
Trefwoorden: didactiek
Werken aan uw eigen docentcompetenties en die van uw team? KET-lessen bevat bijna 100 interessante passages uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De lessen zijn vrij toegankelijk via de website van de Kwaliteitsgroep Educatie...
-
Behoeften van ouders in kaart gebracht
Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Meer en meer scholen en gemeenten organiseren cursussen en activiteiten op school om ouders meer bij de school en de ontwikkeling van hun kinderen te betrekken. Essentieel is daarbij dat de cursus aansluit bij de behoefte van die ouders. Wat die...
-
TINK-training: taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Trefwoorden: taalbeleid
Het ITTA is niet alleen mede-ontwikkelaar van TINK, maar ook een van de trainingsbureaus die de TINK-training aan pm'ers geeft. U kunt zich nu vast aanmelden voor de trainingsgroepen die begin 2016 starten.
-
Het ITTA is ondertekenaar van het Taalakkoord
Trefwoorden: -
Het ITTA heeft zich als taalpartner verbonden aan het Taalakkoord. Het Taalakkoord is een afspraak tussen het ministerie van SZW, bedrijven en taalinstituten om taalvaardigheid op de werkvloer te stimuleren. De ondertekenaars van het Taalakkoord...
-
Zelfstandig leren werken aan woordenschat: The European Flame
Trefwoorden: woordenschat
Woorden leren vormt het hart van (tweede) taalverwerving: hoe meer woorden je kent, hoe sneller je de taal leert. Hoe docenten hun cursisten kunnen coachen zodat ze zelfstandig hun woordenschat kunnen uitbreiden, is nu te vinden op de nieuwe website...
-
Raamwerk docent basisvaardigheden gereed
Trefwoorden: taalontwikkeling, rekenen, digitale vaardigheden, docent
Over welke competenties moet een docent basisvaardigheden voor volwassenen beschikken? In opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden is een Raamwerk docent basisvaardigheden ontwikkeld om deze competenties in kaart te brengen. Het Raamwerk biedt...
-
Subsidieregeling TINK-training geopend
Trefwoorden: -
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang versterken hun taal- en interactievaardigheden met de TINK-training van Sardes, ITTA en Expertisecentrum Nederlands. Deze vaardigheden blijken namelijk de belangrijkste kwaliteitsfactor in de begeleiding...
-
Vluchtelingen 12-18 jaar leren Nederlands
Trefwoorden: ISK, leerlijnen, NT2, docent
Lesgeven in de Internationale Schakelklas (ISK) is een dynamisch geheel. Er wordt veel van docenten gevraagd; je moet kunnen omgaan met grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, achtergrond en competenties. Ook moeten leerlingen worden...
-
Van koffie-uur tot taalverhoging
Trefwoorden: non-formeel, educatie
Welke doelgroepen wonen er binnen de gemeente, wat voor educatietraject kan de gemeente bieden en wie kan dit leveren? De bestaande handreiking voor gemeentenTransitie van educatie naar het sociaal domein is uitgebreid met een paragraaf voor het...
-
De Toekomst van Educatie
Trefwoorden: -
Welke aandachtspunten kunnen zorgdragen voor een kwaliteitsslag in educatiebeleid? Een aantal vertegenwoordigers van het educatieveld heeft aandachtspunten geformuleerd voor beleidsmakers en -uitvoerders. Deze kunnen helpen bij het vergroten van de...
-
Feedback vanuit zes invalshoeken
Trefwoorden: taaldidactiek
Van peer feedback tot feedback middels formatief toetsen; de studiedag van de Mbo Taalacademie staat op 20 januari 2017 in het teken van feedback. Tijdens een interactief plenair programma wordt dit onderwerp vanuit verschillende invalshoeken...
-
2500+ medewerkers in de kinderopvang geslaagd voor TINK!
Trefwoorden: taalontwikkeling, taalniveau
Meer dan 2500 medewerkers in de kinderopvang startten in 2015 met de TINK-training. Een mooie impuls voor taal- en interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers, vve-medewerkers en gastouders. Een mooie impuls voor de ontwikkeling van jonge...
-
TINK-training goed gewaardeerd door deelnemers en trainers
Trefwoorden: -
-
Geef de regie op inburgering aan gemeenten!
Trefwoorden: -
Onderwijsinstellingen, expertisecentra, vluchtelingenorganisaties en gemeenten hebben een pamflet opgesteld. Daarin roepen ze de nieuwe regeringscoalitie op om gemeenten een regierol te geven bij de begeleiding van inburgeraars. Ook willen zij dat...
-
Hoofd bedrijfsvoering gezocht: per direct
Trefwoorden: -
Wij zijn met spoed op zoek naar invulling van de vacature hoofd bedrijfsvoering. U bent een belangrijke schakel tussen verschillende taken. Belangrijke pijlers zijn: kwaliteitsmanagement, contractmanagement, ondersteuning op de planning en control...
-
Hoe 21e-eeuws zijn de 21e-eeuwse vaardigheden?
Trefwoorden: nederlands, digitale vaardigheden
Kritisch denken, informatievaardigheden en samenwerken worden genoemd als 21e-eeuwse vaardigheden. Maar hoe nieuw en 21e-eeuws zijn deze vaardigheden eigenlijk? Dit en meer kwam aan bod tijdens de studiedag van de Mbo Taalacademie, op 22 september...
-
De kwaliteit van het onderwijs: delen en doen!
Trefwoorden: nederlands, mbo, mbo docenten, docent
De kwaliteit van het onderwijs hangt samen met de competenties, kennis en vaardigheden van de docenten. Op vrijdag 26 januari 2018 is er volop gelegenheid elkaar te inspireren, te werken aan eigen competenties en de mogelijkheden om nieuwe...
-
Opleidingsmodules docent Basisvaardigheden gereed
Trefwoorden: basisvaardigheden, docent
Kwaliteit van docenten in de volwasseneneducatie is van belang. Het Steunpunt Basisvaardigheden heeft daarom opdracht gegeven opleidingsmodules te ontwikkelen voor docentenopleiders voor hun scholingsaanbod aan docenten. De modules zijn inmiddels...
-
Taalvrijwilligers in actie in de juiste rol: de VIME Toolkit is gereed
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
In welke rol komt een taalmaatje, taalcoach of ondersteuner het best tot zijn recht? Hoe bepaal je als coördinator welke rol het beste aansluit? Welke ondersteuning hebben de vrijwilligers nodig? Het internationale Erasmus+-project VIME geeft...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: model van rollen en competenties
Trefwoorden: vrijwilliger, rekenen, digitale vaardigheden, educatie, NT1, basisvaardigheden
In de Toolkit Vrijwilligersmodel NT1 wordt beschreven hoe de rol van vrijwilligers in NT1-trajecten vormgegeven kan worden: hoe zij- in samenwerking met de docent – van meerwaarde kunnen zijn voor de kwaliteit van die trajecten en het leerproces...
-
Taal in de gemeente: inburgering en geletterdheid
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2, educatie, NT1
Taal staat op de agenda in veel gemeenten: educatie, taalcursussen, taalmaatjes en andere vrijwilligers. Er zijn veel initiatieven en tegelijkertijd leven er veel vragen: hoe vind je laaggeletterden? Hoe verbind je professionele trajecten met...
-
[BLOG] 'Als je graniet polijst, wordt het wel heel mooi!'
Trefwoorden: inburgeren, arbeidsmarkt, nederlands op de werkvloer
Toen ik voor het eerst de term ‘granieten bestand’ hoorde, vond ik het eerlijk gezegd niet alleen respectloos, maar ook vrij hopeloos klinken. Het granieten bestand is de groep mensen die lang in de bijstand zit en grote afstand heeft tot de...
-
Doet er bij NT1 ook een vrijwilliger mee?!
Trefwoorden: laaggeletterdheid, vrijwilliger, educatie, NT1, leesvaardigheid schrijfvaardigheid
Voortbordurend op het Erasmus+ project VIME heeft ITTA UvA in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden de verschillende rollen van vrijwilligers bij NT1-trajecten onderzocht en beschreven. Het Vrijwilligersmodel NT1 bestaat onder andere uit een...
-
[BLOG] Veranderopgave Inburgering, een wet die werkt?
Trefwoorden: vrijwilliger, geintegreerde trajecten, NT2, mbo, duale trajecten
Deze dagen wordt de laatste hand gelegd aan de veranderopgave inburgering. Er ligt een concept wetsvoorstel en de verwachting is dat dit (wellicht nog enigszins aangepast na een internetconsultatie) snel ter behandeling naar de Kamer zal gaan....
-
De professional in de volwasseneducatie
Trefwoorden: NT1
Welke competenties heb je nodig als professional in de volwasseneneducatie en hoe ontwikkel je deze competenties? Deze vraag wordt onderzocht in het artikel 'De professionele basis'. ITTA'er Petra Popma vertelt hierin over de ontwikkeling van de...
-
Trainingsaanbod inburgering en basisvaardigheden ve
Trefwoorden: docenten, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer
De inburgering 2021 komt eraan. Taalaanbieders bereiden zich voor op nieuwe aanbestedingen en het organiseren van een goed aanbod. Ook docenten NT2 krijgen te maken met nieuwe doelen voor hun onderwijs waarbij werk en participatie steeds belangrijk...
-
Nieuw ITTA-artikel in de reeks Leren in de Educatie
Trefwoorden: basisvaardigheden, volwasseneneducatie
Hoe kunnen docent en vrijwilliger optimaal samenwerken, zodat het belang van de leerder voorop staat? Marlies Elderenbosch, adviseur bij het ITTA, schreef hier een artikel over in de reeks Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden &...
-
Taal is teamwerk! Samen werken aan taalvaardigheid
Trefwoorden: taalontwikkeling, taalvaaardigheid, beroepsonderwijs, taalaanpak
Voor alle studenten in het middelbaar beroepsonderwijs is een goede beheersing van de Nederlandse taal een vereiste, niet alleen om te slagen voor de examens Nederlands, maar ook om als volwaardig werknemer te kunnen communiceren op de werkvloer....
-
ITTA ontvangt het NRTO-keurmerk
Trefwoorden: training, opleiding, keurmerk
ITTA heeft het NRTO-keurmerk ontvangen. Het NRTO-keurmerk is een onafhankelijke erkenning voor kwaliteit en professionaliteit in de private opleidingenmarkt. Het NRTO-keurmerk wordt afgegeven door de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding...
-
Onderzoek kwaliteitsimpuls laagtaalvaardige ouders
Trefwoorden: onderzoek, bibliotheek, laagtaalvaardigheid, gezinsaanpak, posterpresentatie, subsidie
Op 22 en 23 augustus tijdens de World Library and Information Congress van de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) in Rotterdam, hield Manouk van den Brink samen met Tirza De Fockert van de Koninklijke...
-
Samen in gesprek
Trefwoorden: ISK, ISK-docent, LOB, voortgangsgesprek, NT-2
In het voorjaar organiseert het ITTA vrijblijvend drie rondetafelgesprekken voor docenten in de ISK. Aan een rondetafelgesprek kunnen verschillende ISK’s deelnemen, met als doel ervaringen uitwisselen en leren van elkaars aanpak.
-
Een schooljaar lang aan de slag met NT2-professionalisering
Trefwoorden: ISK, NT2, NT2-didactiek, korte_opleiding, vervolgonderwijs, ISK-docent, elearning
Geef je les in de ISK? Dan wordt er veel van je gevraagd! Veel verschillen binnen je klassen, continue in- en uitstroom van nieuwe leerlingen… Juist dan is het fijn om zeker te zijn van je eigen aanpak en genoeg kennis van NT2-didactiek te hebben.
- Titel
- Publicatiedatum