Projectenoverzicht
- Titel
-
Mijn kind naar de middelbare school
Wat moet een ouder kennen en kunnen wanneer een kind naar de middelbare school gaat?
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, bibliotheek, schoolsysteem, schooladvies, pilot
Een belangrijk moment in de schoolloopbaan van een kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Die overstap gaat in Nederland anders dan andere landen. Zo worden kinderen hier vrij vroeg ingedeeld op niveau en spelen ouders een...
-
Ouders in de Zomerschool
Klapper voor samenwerking tussen ouders en school
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: educatief partnerschap, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouders in de Zomerschool biedt handvatten om een programma voor ouders gedurende de Zomerschool te organiseren. Aan de hand van o.a. de Activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat...
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Een coachende aanpak om de autonomie van laaggeletterden te bevorderen
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Expertisecentrum TOP
Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: - Trefwoorden: onderzoek
Het ITTA verzorgt vanaf november 2012, met subsidie van het ministerie van SZW, het landelijke Expertisecentrum TOP. Het Expertisecentrum richt zich op ouders van kinderen in vve, po en vo.
-
Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt
Nieuw onderdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: examineren
Relatief veel nieuwkomers zitten zonder werk of met werk op een veel te laag niveau. Deels komt dit door externe factoren, zoals krappe arbeidsmarkt en selectie door werkgevers. Maar ook is een feit dat veel nieuwkomers niet weten hoe het er op de...
-
Autonomous literacy learners: sustainable results
An innovative approach for 1st and 2nd language literacy development
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
Autonomous Literacy Learners - Sustainable Results (ALL-SR) aimed to investigate the potential of non-directive coaching to help adults develop and sustain the literacy and language skills they need in daily life, including work.
-
Docenten trainen zichzelf in Online Study Circle
Grundtvig-project EU Speak 2014-2015
Doelgroep: - Trefwoorden: laagopgeleiden, schrijfvaardigheid, woordenschat, leesvaardigheid, laaggeletterdheid, docent
Europese universiteiten werken samen aan verbetering van het onderwijs aan laagopgeleide en laagtaalvaardige anderstaligen. Zij ontwikkelden een curriculum voor de opleiding van docenten die lesgeven aan deze doelgroep en een Online Study Circle....
-
Zelfstandig leren lezen en schrijven: duurzame geletterdheid
Innovatieve benadering voor geletterdheid NT1 en NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Nu de...
-
Samenwerken met ouders in de kinderopvang
'Je wilt toch het beste voor je kind?'
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, NT1, educatief partnerschap, educatief_thuismilieu
We willen allemaal het beste voor onze kinderen, maar wat dat beste is, daar denken mensen heel verschillend over. Deze constatering vormt de basis voor de samenwerking tussen ITTA en Biblionet Drenthe waarin we samen met kinderopvangorganisaties...
-
TOVII - Voor de Startklas Inburgering
Trajectindicatie Observatie Verlengde Intake Inburgering
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de geschikte inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake (of Startklas) krijg je een beter beeld van de inburgeraar....
-
How to learn a language?
Leerstrategieen voor volwassen alfa NT2 leerders
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: -
How to learn a language? (H2L2) richt zich op het tweede-taalleerproces van volwassen alfaleerders. Het doel is om samen met de leerders taalleerstrategieën te ontwikkelen waarmee zij zelf verder kunnen. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
- Titel