Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Dat is de insteek van de nieuwe Wet Inburgering 2021.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland - 2023
Een nieuwe methodiek die participatie vroegtijdig in het inburgeringstraject centraal stelt en zelfredzaamheid stimuleert.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgeren, participatie, zelfredzaamheid, startklas, MAP, inburgeringsraject, leerroute, methodiek Type: Materiaal
De nieuwe Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. AanZet is een nieuwe methodiek die samen met inburgeraars is ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen.
-
Effectief werven met KLASSE! Handleiding 2.0 - 2023
NT1'ers vinden én een opstapje bieden naar aanbod basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2022 is er op zestien plekken in het land geëxperimenteerd met de methodiek KLASSE!. Het experiment heeft waardevolle lessen en inzichten opgeleverd voor de inzet van KLASSE! en een Handleiding 2.0. De handleiding geeft veel praktische tips en...
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheden NT1, docentcompetenties Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. In het artikel ‘Mondelinge vaardigheden in de...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Binnen- en buitenschools: taalvrijwilligers NT2 hebben hun eigen rol - 2019
Opbrengsten van het VIME-project
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
Of je nu vluchteling bent, expat of ‘gewoon’ aan een nieuw leven begint met de liefde van je leven: wanneer je je vestigt in Nederland maak je kennis met een nieuwe taal, cultuur, gebruiken en gewoonten die anders zijn dan wat je kent. Jezelf...
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Van vlog tot vakkenvuller - 2019
Buitenschools leren in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
De training bij de voetbalvereniging, het bijbaantje als vakkenvuller of de vlog van Enzo Knol kunnen begrijpen. Allemaal zaken die voorbij kunnen komen in het echte, buitenschoolse leven van de ISK-leerling. Het leren van de nieuwe taal gebeurt...
-
Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken... - 2019
Taalleren via coaching op situaties en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, praktijkgericht leren Type: Literatuur
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een opdracht gedoemd is te mislukken. Toch ziet iedereen ook wel het belang van opdrachten die cursisten buiten de les doen. Hoe zorgen we ervoor dat de opdrachten wél met succes worden uitgevoerd? Goed...
-
Zelfstandig leren leren - 2018
Wat ervaren de leerders?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: autonoom, coachen, duurzaam Type: Literatuur
Is het mogelijk om volwassenenonderwijs zo in te richten dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze die vaardigheden zelf op peil kunnen houden en liefst nog kunnen uitbreiden, ook na afloop van de cursus? Zouden...
-
Taal- en actiekaarten - 2018
Praktijkgericht taal leren met aandacht voor autonomie
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Of je nu Nt2-les geeft aan laaggeschoolde inburgeraars, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of ONA-cursisten (Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt), het is belangrijk om een goede transfer te organiseren van de lessituatie naar...
-
Aan de slag met woorden leren in de alfaklas - 2017
Werken aan basiswoordenschat voor een snelle start
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, NT2
In dit artikel vertelt Petra Popma over het belang van een snelle start met een basiswoordenschat bij leerlingen in de ISK die nog in het alfabetiseringsproces zitten. Om welke woorden gaat het en op welke manier zorg je ervoor dat de woorden goed...
-
Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingen - 2016
Diverse populatie migranten: verschillende mogelijkheden en behoeften
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Veel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo-opleiding en welke leerroutes mogelijk zijn.
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Van les naar taalkaart en vice versa - 2013
Taal gebruiken op de werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Wat zijn effectieve manieren om arbeidsmigranten Nederlands te leren? En hoe zorg je er voor dat wat geleerd wordt in de les, ook toegepast wordt in de praktijk. In dit artikel beschrijven Bregje Kaars Sijpesteijn en Margreet...
-
Taalaanbieders Staatsexamen NT2 - 2011
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In juli 2011 spraken we met een aantal taalaanbieders over hun aanbod aan Staatsexamen NT2-trainingen en wat daarin beter zou kunnen. Hieronder vindt u een korte impressie van de uitkomsten van de gesprekken.
-
Rapportage Duale Inburgeringsvoorzieningen - 2009
Een inventarisatie van de inhoud van duale inburgeringsvoorzieningen bij tien gemeenten
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Werkervaringsplekken voor nieuwkomers zijn een krachtig middel voor integratie en taalontwikkeling. Maar ook het combineren van taal en opleiding of het participeren op een school biedt die voordelen. Duaal leren kan dus op meerdere manieren vorm...
-
De coach als succesfactor - 2009
Duaal inburgeren in Leiden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 157. Duale trajecten in allerlei varianten, dat is wat de overheid nu van de inburgering verwacht. En met reden: maatwerk, veel taalcontact en taalleren in de context zijn belangrijk voor succesvol taalleren én voor maatschappelijke...
-
De definitieve lijst - 2009
Succesfactoren Nt2 in inburgeringstrajecten, deel II
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel LES 157. In het Lesnummer van december 2008 werd beloofd in dit nummer de definitieve lijst succesfactoren voor taalleren in het kader van inburgering te presenteren. Het zijn zestien factoren geworden, waarvan door onderzoek en ervaring kan...
-
Taal is cruciaal - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
De modernisering van het middelbaar beroepsonderwijs is een uitdaging van een ongekende omvang. Een proces van vallen en opstaan. Er bestaan geen blauwdrukken en die komen er ook niet. Het is een periode die zich laat kenmerken door begrippen als...
-
Maak je eigen praktijkverhaal - 2008
Samen op pad; mogelijkheden en onmogelijkheden van een multimediale methodiek
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 155 - Oud- en nieuwkomers zitten vaak in een maatschappelijk isolement. Ze spreken de taal niet waardoor ze weinig contact met Nederlanders hebben, waardoor ze de taal niet leren, etc. Hoe is deze cirkel te doorbreken? Hoe kan je als...
-
Taalwinst via stage - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Leerlingen die nog veel taal moeten bijleren, kunnen voordeel hebben van een juiste stageplek. Het is uitermate belangrijk om veel zorg en aandacht te besteden aan de keuze van geschikte stageplekken en te zorgen voor een...
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Wat is een GIT? - 2007
Taal leren in de beroepsopleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel - Er is sprake van een Geïntegreerd Traject wanneer de losse NT2-taalcursus die anderstaligen zouden moeten volgen om hun taalniveau te verhogen, niet voorafgaand aan, maar naast en dus tijdens de beroepsopleiding kan worden gevolgd, en...
-
Inburgeren? Ik woon hier al 20 jaar! - 2006
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 144 - Voor het ontwikkeltraject 'Stimuleren Werkende Inburgeringsplichtigen' van het Frontoffice Inburgering zijn in de eerste helft van 2006 bij zes grote bedrijven pilots uitgevoerd waarbij werknemers cursussen kregen aangeboden ter...
-
Regio College Educatie structureert praktijkleren - 2006
ITTA helpt docenten van denken naar doen
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Regio College Educatie geeft praktijkleren een nieuwe impuls door de inrichting van een praktijkbureau, vernieuwde materialen en nieuwe contacten met werkgevers in de regio.
-
Wat verandert er voor de taaldocenten? - 2005
Taken van de taaldocent in de competentiegerichte opleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 138 - Er wordt alom hard gewerkt aan de inrichting van competentiegerichte beroepsopleidingen. Praktijkgerichte programma's worden gemaakt, al dan niet volgens de uitgangspunten van 'natuurlijk leren'. Opdrachten worden ontwikkeld...
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Taalbeleid in het HO
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Vakonderwijs aan anderstaligen - 2001
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Succes van anderstaligen in vakopleidingen kan bevorderd worden door het onderwijs op een nieuwe manier in te richten.
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Schoonmaaksector - 1998
Een cursus voor (potentiële) vakbondsleden in de schoonmaaksector
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centraal staat de CAO en de problematiek rond arbeidsvoorwaarden. Thema's zijn: De vakbond in de schoonmaak; Praten op het werk; Rechten en plichten rond personeelszaken; De arbeidsovereenkomst en de CAO; Rechten en plichten rond het...
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs - 1997
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, vve Type: Archief
In deze bundel een verslag van literatuuronderzoek naar vormen van buitenschools leren; achtergronden en praktische informatie.
-
Functietraining publieksfuncties - 1997
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Een pakket leermiddelen voor deelnemers aan opleidingen die leren voor een beroep in de zakelijke dienstverlening. Het biedt extra ondersteuning voor hen die het Nederlands niet als moedertaal hebben en/of weinig ervaring hebben met klantgericht...
-
Startpunt - 1996
NT2-methode voor basiseducatie, vavo en vergelijkbare trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
In Startpunt is er aandacht voor de training van communicatieve strategieën, woordenschat, spreekpatronen en grammaticale constructies, zelfbeoordeling, zelfstandig werken en leren buiten de les. Startpunt 3 sluit aan op Startpunt 1 en 2, maar kan...
-
Het schrijven van een practicumverslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid Type: Archief
Met dit materiaal leren leerlingen in lessen Biologie in 3 en 4 havo/vwo wat een practicum is, uit welke onderdelen een practicumverslag bestaat en aan welke criteria een goed verslag moet voldoen. Vervolgens leren zij aan de hand van...
-
Het schrijven van een verslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
Met behulp van dit materiaal leren leerlingen in de lessen Nederlands in 3 en 4 havo/vwo een verslag of werkstuk te schrijven
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Woorden leren, woorden onderwijzen - 1994
Doelgroep: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft een centrale plaats in het tweedetaalonderwijs.
-
Nederlands op de Werkvloer Motorvoertuigentechniek - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelcursus voor de opleiding assistent en basisberoepsbeoefenaar autotechniek (vh. primaire opleiding.
- Titel
- Publicatiedatum