Inspiratiesessie NT2 in het mbo

Verplaats jezelf in de schoenen van een NT2-student

Het mbo heeft te maken met instroom van NT2-studenten die meertalig zijn en hun algemeen en beroepsgericht Nederlands nog verder moeten ontwikkelen. Om de zowel de beroepsopleiding als de taalontwikkeling goed en vlot te laten verlopen is het van belang dat de NT2-student in alle lessen mogelijkheden krijgt aangereikt om zijn Nederlandse taalvaardigheid verder te ontwikkelen.

Iedere docent en begeleider van NT2-studenten heeft enige kennis nodig van meertaligheid en de leerbehoeften van NT2-studenten. Daarnaast is het belangrijk dat docenten in het mbo beschikken over praktische handvatten, zodat de NT2-studenten in de praktijkvakken en op stage kunnen werken aan hun vakkennis en tegelijkertijd de Nederlandse taal kunnen verwerven.

Doel:

In de inspiratiesessie NT2 staat de NT2-student centraal. Wat hebben NT2-studenten nodig om hun Nederlandse taalvaardigheid in het mbo verder te ontwikkelen?

De deelnemende docenten en begeleiders krijgen aanknopingspunten aangereikt voor de ontwikkeling van een visie op NT2-ontwikkeling in het mbo en een aantal concrete ideeën voor het ondersteunen van NT2-studenten in de eigen meertalige (les)praktijk:

• Wat heeft de NT2-student nodig om zijn Nederlandse taalvaardigheid verder te ontwikkelen?
  • Welke manieren zijn er om de NT2-studenten in alle onderwijssituaties voldoende te ondersteunen?
Inhoud:

In een ‘NT2-expeditie’ maken we kennis met de ervaringen van een NT2-leerder:

• Hoe is het om meertalig te zijn en een tweede taal te leren?
  • Waar loop je als tweedetaalleerder tegenaan en welke ondersteuning en uitdaging heb je nodig?
  • In welke onderwijssituaties krijgen de NT2-studenten de kans om hun taalvaardigheid te ontwikkelen?
  • Wat is een effectieve rol van de docent én wat kan de student zelf doen?
  • Hoe kun je de meertalige context van de studenten optimaal benutten?

Tijdens de bijeenkomst wordt iedere deelnemer betrokken bij de ontwikkeling van de visie op NT2 in het mbo.

Deelnemers

De inspiratiesessie NT2 is bedoeld voor alle teamleden die werkzaam zijn in het mbo: AVO- en praktijkdocenten, teamleiders, ondersteuners, stagebegeleiders en zorgcoördinatoren.

Tijdsinvestering:

Eén dagdeel (3,5 uur)