Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs - 1997
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, vve Type: Archief
In deze bundel een verslag van literatuuronderzoek naar vormen van buitenschools leren; achtergronden en praktische informatie.
-
Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier - 2017
In welke rollen zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, vrijwilliger, NT2
Marlies Elderenbosch geeft in dit artikel informatie over het project VIME. Zij brengt verslag uit van een aantal oriënterende gesprekken over de rollen die vrijwilligers kunnen spelen voor eerste- en/of tweedetaalleerders.
-
Aan de slag met woorden leren in de alfaklas - 2017
Werken aan basiswoordenschat voor een snelle start
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, NT2
In dit artikel vertelt Petra Popma over het belang van een snelle start met een basiswoordenschat bij leerlingen in de ISK die nog in het alfabetiseringsproces zitten. Om welke woorden gaat het en op welke manier zorg je ervoor dat de woorden goed...
-
Taal- en actiekaarten - 2018
Praktijkgericht taal leren met aandacht voor autonomie
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Of je nu Nt2-les geeft aan laaggeschoolde inburgeraars, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of ONA-cursisten (Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt), het is belangrijk om een goede transfer te organiseren van de lessituatie naar...
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Van onbekend naar vertrouwd - 2024
Gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: NT2, basisvaardigheden, werving
Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen?
-
Werken met het goede voorbeeld - 2018
Snel van start in de ISK-alfa klas
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
In dit artikel wordt ingezoomd op de allereerste fase van het alfabetiseringsproces. Aan welke doelen werk je in de startfase en wat zijn de werkvormen die de leerling motiveren en activeren? Aanleiding van het artikel is het verschijnen van de...
-
Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken... - 2019
Taalleren via coaching op situaties en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, praktijkgericht leren Type: Literatuur
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een opdracht gedoemd is te mislukken. Toch ziet iedereen ook wel het belang van opdrachten die cursisten buiten de les doen. Hoe zorgen we ervoor dat de opdrachten wél met succes worden uitgevoerd? Goed...
-
Klas, we gaan een verhaal maken! - 2019
Effectieve didactiek voor analfabete ISK-jongeren
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
Onlangs verscheen de Leerlijn Alfabetisering ISK. Over de onderdelen van de leerlijn, de streefdoelen en de woordenlijst van 600 woorden voor in de ISK-alfaklas, dachten experts mee. De experts werd ook gevraagd hun lesideeën te delen. Dat...
-
Taalvaardigheid voor de Detailhandel - 1990
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Detailhandel is destijds ontwikkeld als voor- en nevenschakelmateriaal bij (het begin van) de opleiding winkelassistent / verkoopmedewerker op KSB niveau 1 en 2. Ook paste het goed bij taal- en werkstages in de...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Taal en termen (bouw) - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus is destijds ontwikkeld als nevenschakel voor anderstalige cursisten bij de opleiding timmeren op KSB-niveau 2. De cursus is gericht op beroepsgerichte woordenschatuitbreiding en het verbeteren van de communicatieve vaardigheid...
-
Taalvaardigheid voor de Groothandel - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Groothandel is thematisch van opzet en werd ontwikkeld als voor- en nevenschakeling NT2 voor de opleiding Magazijnmedewerker (destijds KSB niveau 1 en 2).
-
Nederlands op de Werkvloer Motorvoertuigentechniek - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelcursus voor de opleiding assistent en basisberoepsbeoefenaar autotechniek (vh. primaire opleiding.
-
Bouw-Vak-Werk - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit schakelpakket Nederlands is onderdeel van het pakket Bouw-Vak-Werk dat gemaakt is als voorschakel voor anderstaligen die een baan zoeken in de bouwnijverheid.
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Schakelcursus Nederlands voor het Beroepsgoederenvervoer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelpakket bij de opleiding tot chauffeur goederenvervoer.
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Interculturele Communicatie en Nederlands op de Werkvloer - 1995
Doelgroep: - Trefwoorden: - Type: Archief
In welke mate kunnen docenten NT2 en Nederlands op de Werkvloer een bijdrage leveren aan het oplossen van communicatieproblemen tussen anderstaligen en Nederlandstaligen op de werkvloer of in opleidingssituaties? Deze vraag staat centraal in dit...
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Taalstages op de werkvloer - 1996
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Het organiseren van taalstages in bedrijven is een uitmuntende manier om de taalles en de werkplek dichter bij elkaar te brengen.
-
Startpunt - 1996
NT2-methode voor basiseducatie, vavo en vergelijkbare trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
In Startpunt is er aandacht voor de training van communicatieve strategieën, woordenschat, spreekpatronen en grammaticale constructies, zelfbeoordeling, zelfstandig werken en leren buiten de les. Startpunt 3 sluit aan op Startpunt 1 en 2, maar kan...
-
Vakgerichte leerderswoordenboeken voor anderstaligen - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Het ITTA heeft een reeks Leerderswoordenboeken ontwikkeld voor anderstaligen in verschillende beroepsopleidingen. Deze reeks is helaas niet meer leverbaar
-
Nederlands op de Werkvloer voor Productiebedrijven - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Nederlands op de werkvloer voor productiebedrijven is een omvangrijk pakket voor de procestechniek. Het is bedoeld om cursisten voor te bereiden op deelname aan een vakopleiding of het uitbreiden van de taalvaardigheid van werknemers in bedrijven in...
-
Functietraining publieksfuncties - 1997
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Een pakket leermiddelen voor deelnemers aan opleidingen die leren voor een beroep in de zakelijke dienstverlening. Het biedt extra ondersteuning voor hen die het Nederlands niet als moedertaal hebben en/of weinig ervaring hebben met klantgericht...
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Schoonmaaksector - 1998
Een cursus voor (potentiële) vakbondsleden in de schoonmaaksector
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centraal staat de CAO en de problematiek rond arbeidsvoorwaarden. Thema's zijn: De vakbond in de schoonmaak; Praten op het werk; Rechten en plichten rond personeelszaken; De arbeidsovereenkomst en de CAO; Rechten en plichten rond het...
-
Nederlands op de werkvloer voor hoogopgeleiden - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit programma is een raamwerk voor arbeidsmarktgericht NT2-onderwijs voor hoog-gekwalificeerde cursisten die reeds een basiscursus NT2 gevolgd hebben en die zo snel mogelijk een bij hen passende plaats op de arbeidsmarkt willen bemachtigen.
-
Bibliografie Nederlands op de Werkvloer - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
In deze uitgebreide bibliografie zijn alle lesmaterialen, handboeken, verslagen, artikelen en andere publicaties over Nederlands op de Werkvloer, vaktaal, beroepsgericht NT2 en aanverwante onderwerpen beschreven.
-
Praten in de Horeca - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Leergang communicatieve vaardigheden voor de Horeca. In het materiaal ligt de nadruk op verschillende taalfuncties
-
Wat weten we? - 1999
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Een literatuurstudie naar empirisch onderzoek gericht op het onderwijs Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs.
-
Praten in de kantoorpraktijk - 1999
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Een leergang communicatieve vaardigheden in de kantoorpraktijk. Het materiaal is opgezet rond verschillende taalfuncties.
-
Werkstages met taalondersteuning - 1999
Doelgroep: - Trefwoorden: stage
Een serie instrumenten en hulpmiddelen ontwikkeld in opdracht van Arbeidsvoorziening Nederland om de uitvoering en organisatie van werkstageprojecten voor allochtonen te steunen om de uitvoering en organisatie van werkstageprojecten voor allochtonen...
-
Vervolgstudie op Wat Weten We? - 2001
Determinanten van succesvol NT2-onderwijs
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Deze vervolgstudie is uitgevoerd in groep 4 en 7. Het onderzoek richt zich op de factoren op school-, leerkracht- en klasniveau die van invloed zijn op de tweede taalverwerving Nederlands van allochtone basisschoolleerlingen. Het bestaat uit een...
-
Zebra - 2002
Basisleergang NT2 voor 12- tot 16-jarige neveninstromers in het voortgezet onderwijs.
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2-didactiek Type: Archief
De leerstof is georganiseerd in zogenaamde taaltaken. Voorbeelden van taaltaken zijn: vragen en opdrachten begrijpen, een gesprek voeren, aantekeningen maken, een brief schrijven, enzovoort. De leergang bevat een grote variatie aan werk- en...
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Regio College Educatie structureert praktijkleren - 2006
ITTA helpt docenten van denken naar doen
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Regio College Educatie geeft praktijkleren een nieuwe impuls door de inrichting van een praktijkbureau, vernieuwde materialen en nieuwe contacten met werkgevers in de regio.
-
Meedoen in de praktijk - 2007
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 145 - In de nieuwe inburgering neemt het praktijkexamen een belangrijke plaats in. Het praktijkexamen is ontwikkeld om tegemoet te komen aan verschillende wensen en opvattingen die de afgelopen tien jaar in NT2-cursussen zijn...
-
Wat is een GIT? - 2007
Taal leren in de beroepsopleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel - Er is sprake van een Geïntegreerd Traject wanneer de losse NT2-taalcursus die anderstaligen zouden moeten volgen om hun taalniveau te verhogen, niet voorafgaand aan, maar naast en dus tijdens de beroepsopleiding kan worden gevolgd, en...
-
De kleinste taalelementen in het grote CP-verband - 2007
De drieweg-aanpak van uitspraak
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Verschenen in Vakwerk 4 BV NT2 4 - Veel NT2-trajecten worden in het kader van de nieuwe inburgering ingericht rond de Cruciale Praktijksituaties (CP's). Hoe zorg je ervoor dat de cursisten in dergelijke doel-, doe- en praktijkgerichte cursussen hun...
-
Uitspraak en melodie - 2007
Oude lessen opnieuw onder de aandacht
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Op 15 juni organiseerde de Beroepsvereniging NT2 op de VU in Amsterdam een drukbezochte studiemiddag over 'Uitspraak en Verstavaardigheid in NT2-lessen'.
-
Op zoek naar succesfactoren - 2008
Succesfactoren Nt2, een voorlopige lijst
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 156. Hoe kunnen we het onderwijs nog zo verbeteren dat zoveel mogelijk cursisten vooruitgaan - flink vooruitgaan - en een hoog mogelijk taalniveau bereiken? In het Deltaplan Inburgering werd aangekondigd dat er onderzoek zal worden...
-
De definitieve lijst - 2009
Succesfactoren Nt2 in inburgeringstrajecten, deel II
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel LES 157. In het Lesnummer van december 2008 werd beloofd in dit nummer de definitieve lijst succesfactoren voor taalleren in het kader van inburgering te presenteren. Het zijn zestien factoren geworden, waarvan door onderzoek en ervaring kan...
-
Beweging in het Nt2-veld - 2010
Succesfactoren Nt2, deel 3
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 166. Al twee keer eerder publiceerde Les over het onderzoek naar succesfactoren Nt2 dat uitgevoerd wordt in opdracht van het ministerie van VROM. Eind 2008 en begin 2009 werd verslag gedaan van de literatuur- en expertraadpleging...
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
Taalaanbieders Staatsexamen NT2 - 2011
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In juli 2011 spraken we met een aantal taalaanbieders over hun aanbod aan Staatsexamen NT2-trainingen en wat daarin beter zou kunnen. Hieronder vindt u een korte impressie van de uitkomsten van de gesprekken.
-
Oplosbare en niet oplosbare (echte) dilemma's - 2012
Beoordelen van schrijf- en spreekproducten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 173. Op de conferentie BVNT2 werden twee workshops gegeven over het beoordelen van spreek- en schrijfproducten door Jacqueline de Maa, Tiba Bolle en Inge van Meelis van het ITTA. In de workshop beoordeelden zij met de deelnemers een...
-
Wat vinden de klanten ervan? - 2012
Staatsexamens NT2 en de werkgevers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 179. Staatsexamens NT2 twintig jaar! Tijd om te bekijken wat deze examens betekenen voor opleiding en werk.
-
Reflecteren op voorbeelden uit de NT2-praktijk - 2013
KET-lessen
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek
Artikel in LES 185. Werken aan je eigen docentcompetenties of dat van een team? KET-lessen bevat bijna honderd interessante lesfragmenten uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De passages hebben betrekking op verschillende...
-
De voordelen van het Staatsexamen NT2 - 2014
U kunt drie vliegen in één klap slaan
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in OC Rendement. Werkgevers vormen een belangrijke doelgroep voor het Steunpunt Staatsexamens NT2: het landelijk informatie- en adviespunt over deze examens. Werkgevers die hun werknemers een cursus Nederlands bieden die toewerkt naar een...
-
De boer op! - 2014
Hoe maak je de Staatsexamens NT2 populair bij werkgevers?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in LES 189. Er zijn legio bedrijven in Nederland met anderstalige werknemers in dienst. Een klein deel van deze bedrijven is op de hoogte van het bestaan van de Staatsexamens NT2; het overgrote deel kent het niet. Dat is jammer, omdat...
-
Welke toets- of beoordelingsvorm past het best? - 2014
Opbrengsten in kaart brengen bij Nederlands op de Werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in LES 190. Hoe meet je de opbrengsten van je taaltraining voor arbeidsmigranten? Welke vorm van toetsing en beoordeling past daarbij? Met andere woorden: hoe breng je de vorderingen van de deelnemers aan een functiegerichte taaltraining in...
-
Voldoende bewijs? - 2015
De waarde van het Staatsexamen NT2 Programma I voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 193. In dit artikel gaat Tiba Bolle in op vragen rondom de plaats van het Staatsexamen NT2 Programma I in het mbo. Vragen die aan bod komen zijn: Welke overeenkomsten zijn er tussen niveau B1 en 2F en wat zijn de gevolgen voor de...
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Tien vragen over ONA - 2016
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Voor de bundel Vakwerk 10 (2016) van de BVNT2 heeft Bregje Kaars Sijpesteijn het artikel 'Tien vragen over ONA' geschreven. Dit artikel gaat aan de hand van tien vragen dieper in op het examen ONA, de achtergronden en de succesfactoren voor de...
-
Van vlog tot vakkenvuller - 2019
Buitenschools leren in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
De training bij de voetbalvereniging, het bijbaantje als vakkenvuller of de vlog van Enzo Knol kunnen begrijpen. Allemaal zaken die voorbij kunnen komen in het echte, buitenschoolse leven van de ISK-leerling. Het leren van de nieuwe taal gebeurt...
-
Binnen- en buitenschools: taalvrijwilligers NT2 hebben hun eigen rol - 2019
Opbrengsten van het VIME-project
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
Of je nu vluchteling bent, expat of ‘gewoon’ aan een nieuw leven begint met de liefde van je leven: wanneer je je vestigt in Nederland maak je kennis met een nieuwe taal, cultuur, gebruiken en gewoonten die anders zijn dan wat je kent. Jezelf...
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
KIK: een succesvolle combinatie
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Dat spreekt voor zich - 2021
De ontwikkeling van gespreksvaardigheid
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taaldidactiek Type: Literatuur
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de norm voor het taalniveau omhoog, van A2 naar B1. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van gespreksvaardigheid? En wat heeft communicatieve competentie ermee te maken? Het ITTA gaf hierover een workshop op...
-
Breng taal in de praktijk! - 2022
NT2-leerlingen groeien verder in het praktijkonderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: tweedetaalverwerving, praktijkonderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen hun taalvaardigheid verder ontwikkelen binnen de vakken en...
-
Als lezen niet vanzelf gaat - 2022
Aandacht voor lezen in ISK en OKAN
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leesvaardigheid, taalvaardigheid Type: Literatuur
De snelheid en het gemak waarmee leerlingen in ISK of OKAN het Nederlands als tweede taal verwerven kan sterk variëren. Dat geldt ook voor de lees- en spellingontwikkeling in het Nederlands. Sommige leerlingen ontwikkelen hun leesvaardigheid...
-
Het Staatsexamen NT2 in het mbo - 2022
Wat gaat er veranderen?
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: staatsexamens nt2 Type: Literatuur
Mbo-studenten die kort in Nederland zijn en een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, behalen vaak de examens Nederlands niet. Ze hebben daardoor moeite hun mbo-opleiding af te ronden en stromen niet door richting vervolgonderwijs of...
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Dat is de insteek van de nieuwe Wet Inburgering 2021.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
- Titel
- Publicatiedatum