Trainingenoverzicht
- Titel
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Taalassessor Nederlands worden?
Voor mbo-docenten - online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
In deze training leer je in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Taal 2F en 3F. De training kan worden afgesloten met een assessment om het certificaat Taalassessor Nederlands te...
-
Training Taal 2F/3F voor pedagogisch medewerkers
Individueel of groepsgewijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wilt u praktijkgericht werken aan uw spreek- en schrijfvaardigheid en werkt u als leidster/pm'er in een kindcentrum, peuterspeelzaal of in de buitenschoolse opvang? In onze korte, intensieve training werkt u aan uw persoonlijke aandachtspunten op...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Schrijfvaardigheid
Voor (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs of mbo en u wilt zich zeker voelen over hoe u schrijft. Met onze individuele en functiegerichte aanpak werkt u aan verbetering van uw schrijfvaardigheid voor de taken van uw werk. De training sluit aan...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Spreekvaardigheid
Voor anderstalige (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs en Nederlands is niet uw moedertaal. U redt zich goed maar u wilt uw spreekvaardigheid nog verbeteren. Voor een algemene taalcursus is uw taalniveau te hoog (B2+). Met onze individuele en...
-
Korte opleiding docent Nederlands op de Werkvloer
Specialisatie voor docenten NT2 - start 14 februari 2025
Doelgroep: Arbeidsmarkt Trefwoorden: didactiek, professionalisering, NT2-docent, nederlands op de werkvloer, NT2-didactiek, training, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, scholing, korte_opleiding, nascholing, bijscholing
In een training Nederlands op de werkvloer leren de deelnemers beter communiceren op het werk. Maar wat zijn de achterliggende doelen van het bedrijf? En hoe sluit je aan op de behoeften van de werknemers? Wat is nodig voor een goede...
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Examentraining
Voor docenten NT2 - open inschrijving of incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2
Kandidaten zakken soms voor het Staatsexamen NT2, omdat ze het tijdens het examen niet 'handig' aanpakken. Wat kunt u doen om cursisten goed voorbereid en zonder stress naar het examen te laten gaan? Een informatieve en praktische training.
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Spreken en Schrijven
Voor docenten NT2 - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2, mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, didactiek
Cursisten kopen zelf hun cursus in en weten goed wat zij willen: zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk maatwerk de taal leren. Het ITTA ondersteunt u met een training in het doelgericht werken aan Spreken en Schrijven, gericht op de behoefte van...
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Luisteren
Voor docenten NT2 - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2, luistervaardigheid, didactiek
Veel cursisten vinden de Staatsexamens NT2 Luisteren lastig. Hoe komt dit? Wat zijn de mogelijke oorzaken van luisterproblemen bij cursisten? Wat moeten cursisten weten en kunnen om het examen te halen? In deze training leert u in twee bijeenkomsten...
-
Praktijkgerichte taalassessments
Voor taal- en vakdocenten en materiaalontwikkelaars in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In vier bijeenkomsten ontwikkelt u praktijkgerichte taalassessments, die direct ingezet kunnen worden. Afhankelijk van uw onderwijsmodel kiest u voor een algemeen instellingsexamen of een examen gericht op een bepaalde beroepssector.
-
Masterclass Taaldidactiek schrijfvaardigheid
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid, taalbeleid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Masterclass Taaldidactiek mondelinge vaardigheden
Voor mbo-docenten Nederlands - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, taalbeleid, luistervaardigheid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Werken met Basislijst Schooltaalwoordenlijst vmbo
Voor docenten Nederlands én vakdocenten - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: woordenschat
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo biedt docenten en leerlingen steun bij woordleren in het vmbo. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo waar leerlingen mee te maken krijgen. Hoe zorgt u ervoor...
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
-
Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Train-de-trainer Het Ei van Columbus
Voor docenten van oudercursussen - open inschrijving en incompany
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het Ei van Columbus is een aanvullend programma voor ouders van kinderen die op school woorden leren met het woordleerprogramma LOGO 3000.Het ouderprogramma Het Ei van Columbus is een taalcursus voor ouders, waarbij ouders de woorden leren die hun...
-
Taalbewust beroepsonderwijs in praktijk brengen
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en het succesvol afronden van een opleiding. Ook de exameneisen Nederlands vragen om aandacht voor taalontwikkeling. Met een slimme aanpak en onderlinge samenwerking biedt elke leersituatie...
-
Trainersopleiding TINK
Licentietraining Taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wat is TINK? Om kinderen goed te kunnen stimuleren, speelt de taal van de beroepskracht een belangrijke rol. De TINK-training leert pedagogisch medewerkers en gastouders hoe zij de zes interactievaardigheden (sensitieve responsiviteit, respect voor...
-
TINK-training voor pedagogisch medewerkers
Versterking van interactievaardigheden én taal voor betere communicatie met kinderen
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang versterken hun taal- en interactievaardigheden met de TINK-training. Deze vaardigheden blijken namelijk de belangrijkste kwaliteitsfactor in de begeleiding van kinderen. Met TINK leren pm'ers hoe ze goede...
-
TINK-trainersopleiding
Trainersopleiding voor training taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wil je medewerkers in de kinderopvang trainen in goede taal- en interactievaardigheden? Er worden trainers gezocht die een licentie willen verkrijgen om de TINK-training te verzorgen in kinderopvangorganisaties.
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
De NT2 basis - voor vakdocenten - in de eigen praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, taaldidactiek, docenten
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Rekenen, Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2 waarbij de focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen.
-
Inrichten van gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van inburgering en...
-
Differentiatie in de Nederlandse les (in het mbo)
Hoe houd je in een klas rekening met individuele leerbehoeften?
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In een klas zitten snelle en langzame, gemotiveerde en ongemotiveerde, taalvaardige en minder taalvaardige leerlingen, die allemaal iets zouden moeten (willen) leren). Hoe zorg je dat de zwakke leerlingen voldoende aan bod komen en de vaardige...
-
Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden...
-
Taalassessor Engels worden?
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, engels
In deze training leert u in vier of vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Moderne Vreemde Talen (MVT). De training wordt afgesloten met een praktijkassessment om het certificaat Taalassessor...
-
Alfabetisering in de ISK-klas
Voor docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: taaldidactiek, alfabetisering, NT2
In deze serie van twee studiemiddagen maakt u kennis met de belangrijkste aspecten van effectief alfabetiseringsonderwijs. Wat zijn passende aanpakken voor leerlingen die niet nauwelijks hebben leren lezen en schrijven in hun moedertaal? Hoe ga je...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Werken aan de 21e eeuwse vaardigheden: spreken wij de taal van de toekomst?
Voor mbo-docenten - op locatie
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
De werknemer van de toekomst heeft zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden nodig, zoals digitale vaardigheden, kritisch denken, ondernemendheid, zelfregulatie en samenwerken.
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
NT2-studenten op het mbo
NT2-beleid in de praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Roc's krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten die Nederlands als tweede taal aan het leren zijn (NT2). Deze studenten hebben extra ondersteuning nodig bij de verdere ontwikkeling van hun taalvaardigheid in en om de...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
FEED UP, FEEDBACK, FEEDFORWARD
Formatief evalueren in de NT2-les
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Waar werk je in de NT2-les met een leerling naartoe? Welke stappen zijn nodig om dit doel te bereiken? En hoe help je de leerling deze stappen te zetten? Formatieve evaluatie helpt docenten om maatwerk te bieden in de klas en biedt de leerling...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Training formatief evalueren en actief leren bij Nederlands of Engels in entree-opleidingen en mbo 2, 3, 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren, entree-opleiding, maatwerk
Om maatwerk te leveren is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Door tijdens de les formatief te handelen, wordt gedurende het leerproces duidelijk in hoeverre de studenten de stof beheersen en wat ze nog nodig...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor toetsconstructeurs in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, taalniveau, mbo, instellingsexamens, examineren, engels, Entree, entree-opleiding
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Train de werkvloer
De toekomst voor de inburgeraar
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: taalontwikkeling, arbeidsmarkttoeleiding, taalcoaching, NT2, professionalisering, arbeidsmarkt, coaching, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, inburgering, intercultureel, nieuwkomers, statushouders, werknemersvaardigheden, werkervaringsplaats, werkgevers, participatie, onboarding, ontwikkeling, begeleiding, begeleiders, werkbegeleiders, bpv
Gemeenten en taalaanbieders stomen inburgeraars klaar voor participatie en de arbeidsmarkt. Wat als al deze inburgeraars aan de slag gaan? Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers spoedig hun weg vinden op de werkvloer? Een...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel A
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Alfabetisering in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In deze actieve scholing komen inhoud en didactiek aan bod: welke materialen en werkvormen zijn effectief? Hoe werk je doelgericht en activerend met alfaleerlingen in de ISK? Hoe laat je leerlingen zelfstandig en samen leren en hoe ziet een...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Praktijkgericht taal leren: Module A - in de les en met de klas
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Maar hoe krijg je dit in je dagelijkse lespraktijk voor elkaar? Hoe ga je om met al die verschillende doelsituaties en ervaringen van cursisten en hoe kun je bijeenkomsten met gastsprekers of een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module B - leren buiten de les
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Je geeft de cursisten een praktijkopdracht en dan doen ze het..... of niet. Wat kunt u in uw dagelijkse lessen doen om praktijkopdrachten en buitenschools leren tot een succes te maken? In deze...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Een onderwijsprogramma voor de alfaklas
Verdiepingstraining voor alfadocenten(teams) in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
Een leerlijn (door)ontwikkelen voor de alfaleerlingen in uw ISK? In deze verdiepingstraining van drie bijeenkomsten ontwikkelt u onder leiding van de trainer een onderwijsprogramma voor de alfaleerlingen bij u op school.Wilt u liever een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module C - organiseren praktijkgericht inburgeringsaanbod vanaf 2021
Voor coördinatoren
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de taaleis van A2 naar B1 en zal (arbeids)participatie steeds belangrijker worden. Om straks een goed aanbod te kunnen neerzetten en u te kunnen profileren als aanbieder, is het van belang dat praktijkgericht...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK - vervolgtraining
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Een vervolgtraining voor docenten die de ITTA Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK al gevolgd hebben, en voor docenten die zich willen verdiepen in een aantal specifieke onderwerpen. Doel: Inhoud: Vanuit de noodzakelijke theoretische...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
Scholing voor vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2-didactiek. De focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen. De...
-
Werken met een verlengde intake in de ISK
Drie bijeenkomsten gericht op een goede start van leerlingen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wat kan en weet de leerling al? Hoe gemakkelijk pikt de leerling de instructie en lesstof op? Dat zijn belangrijke vragen als je leerlingen in een passende leerroute wilt plaatsen. Met een verlengde intake krijg je – aan de hand van (formatieve)...
-
Opleidingsmodule Coaching voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, coachen
Wie leert leren, krijgt grip op het leren als proces. De leerder verbetert niet alleen haar vaardigheden, maar kan ze daarna zelf onderhouden en nieuwe vaardigheden leren. Leren leren door coaching vraagt een niet-sturende begeleidingsstijl. De...
-
Opleidingsmodule Leren op afstand voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden
Met de Module Leren op afstand krijgt u inzicht in de didactiek van digitale leeromgevingen/lesmethodes en welke factoren van belang zijn bij het vormgeven van uw eigen online lespraktijk. De Module Leren op afstand is één van de negen...
-
Werken met ISK-methode Kennis in de Klas
Scholing van twee studiemiddagen over NT2 én Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, taalontwikkeling
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & Maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
Opleidingsmodule Didactiek van Digitale vaardigheden voor de (non-)formele volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie
Geef je les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? Of wil je weten hoe je goed aanbod voor ontwikkeling van digitale vaardigheden vormgeeft? In de Module Digitale vaardigheden leer...
-
Opleidingsmodule Intake voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Wat komt er allemaal kijken bij een goede intake in de volwasseneneducatie? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt doorverwijzen naar een passend traject? In de Module Intake van de opleiding tot docent Basisvaardigheden komt alles om een allround...
-
Alle trainingen in het mbo ook online
Blended trainingsaanbod in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling, taalniveau, mbo, examineren, professionalisering, mbo docenten, entree-opleiding, taalbewust
Leren doe je met elkaar en van elkaar! De trainingen van het ITTA in het mbo wordt ook op afstand aangeboden. Online sessies en webinars worden afgewisseld met zelfstudie, praktijkopdrachten en samenwerkingstaken. De inschrijving voor de online...
-
Opleidingsmodule Samenwerken met vrijwilligers en netwerkpartners
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie
Wat zijn de verschillende rollen die vrijwilligers hebben in de vowasseneneducatie? Welke andere netwerkpartnes bevinden zich in het veld van de volwasseneneducatie, en welke belangen spelen er? Hoe kun je op een goede manier samenwerken met alle...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Coaching en intervisie taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor projectleiders taal, (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren en activerende werkvormen
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: praktijkgericht leren, maatwerk
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen? Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken? De training...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Mbo Taalcoach aan de slag met taalbewust lesgeven op teamniveau
Voor taalcoaches in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: coachen
De mbo-taalcoach is een taaldeskundige in het team die initiatieven tot beroepsgerichte taalontwikkeling neemt. De hoofdtaak van een taalcoach is het stimuleren van de taalontwikkeling van het Nederlands in de eigen lessen, de lessen van de...
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
Snuffelworkshop van de module Coaching
Leren leren door coaching - een workshop in achteroverleunen
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: didactiek, taalcoaching
Volwassen leerders van basisvaardigheden zelf leren leren, zodat ze zelf hun leervragen kunnen oppakken nadat de cursus is afgelopen. Dat zou toch veel efficiënter zijn dan draaideurcursussen? Je zou coachende technieken kunnen inzetten om dat...
-
Workshop Gezondheid en Taal
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, inburgeren, gezondheid
Als NT2-docent en als taalcoördinator weet je dat een cursist lekker in zijn vel moet zitten om te kunnen leren. Je kunt dus niet om de psychische en lichamelijke gezondheid van je deelnemers heen. Het is daarom goed dit onderwerp met hen...
-
Filosofiegesprekken voeren in de ISK
Verdiep je vaardigheden om filosofiegesprekken met NT2-leerlingen te voeren.
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: training, filosofie
Wil je jouw leerlingen op een inspirerende manier laten werken aan hun spreekvaardigheid? Dan zijn filosofiegesprekken een goed idee! Tijdens deze scholing leer je hoe je de gespreks-, luister- en denkvaardigheden van je NT2-leerlingen nog beter...
-
Taalontwikkelend differentiëren
Gedifferentieerd werken en maatwerk bieden in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: differentiëren, formatief evalueren, maatwerk, incompany, teamscholing
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De...
-
Effectieve feedback in de ISK
Scholing voor NT2-en vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, voortgezet onderwijs, feedback
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen moeten docenten in alle lessen, dus zowel in de NT2-lessen als in de praktijk- en vaklessen, werken aan...
-
Schoolbreed werken aan woordenschat
Serie van drie studiemiddagen voor taal- en vakdocenten (ISK, PrO en vmbo)
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, schooltaalwoorden
Woorden zijn de bouwstenen van een taal: woordenschat is cruciaal om taal te begrijpen en taal te gebruiken. Voor veel leerlingen in de ISK, het praktijkonderwijs of het vmbo is woordenschat een aandachtspunt. Welke woorden hebben (NT2-)leerlingen...
-
Basismodule NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in drie bijeenkomsten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2-docent
Speciaal voor nieuwe docenten in de ISK is er de scholing Basismodule NT2. In drie bijeenkomsten komt aan bod hoe je leerlingen van 12 tot 18 jaar effectief Nederlands leert. Wat heeft de leerling nodig, hoe ziet een goede les eruit en hoe kun je...
-
Onze ISK in beeld
Kwaliteitsscan voor ISK’s
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, NT2-didactiek, kwaliteit
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen heeft de leerling een contextrijke taalleeromgeving nodig. In de NT2-lessen, maar ook in de vak- en praktijklessen....
-
Breng NT2-kennis samen in beweging
Train-de-trainer voor ISK-docenten die NT2-kennis doorgeven aan het VO
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: NT2, professionalisering, expertisecentrum
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. In het voortgezet onderwijs gaat die taalverwerving verder, maar daar is er niet altijd voldoende NT2-kennis voorhanden om leerlingen hierin goed te begeleiden. ISK’s kunnen hierin...
-
Module NT1 voor docenten en begeleiders in de volwasseneneducatie Deel B
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Deze module is bedoeld voor professionals in de volwasseneneducatie (NT1, NT2, Taalhuis) die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal). Deze module wordt aangeboden in twee delen. Deel A is gericht op het kunnen...
-
Hoe NT2-proof is onze opleiding?
De NT2-scan voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo, taalbewust, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met de instroom van anderstalige studenten, bijvoorbeeld afkomstig van een ISK of van de Entree-opleiding voor anderstaligen. Deze meertalige studenten zitten nog volop in het proces van tweedetaal-verwerving (NT2) en hebben...
-
Proeverij NT2 in het mbo
Inspiratiesessie voor docenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo docenten, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met instroom van NT2-studenten die meertalig zijn en hun algemeen en beroepsgericht Nederlands nog verder moeten ontwikkelen. Om de zowel de beroepsopleiding als de taalontwikkeling goed en vlot te laten verlopen is het...
- Titel