Projectenoverzicht
- Titel
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Een coachende aanpak om de autonomie van laaggeletterden te bevorderen
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...
-
Gecertificeerd beoordelen
Opleiding en certificering taalassessoren Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, examineren
Het ITTA verzorgde al voor verschillende ROC’s de opleiding tot taalassessor Nederlands in het mbo. Deelnemers leren daarin de instellingsexamens Nederlands in het mbo te beoordelen, op basis van het format van de instelling. Bij de opleiding...
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Leesbevordering op maat in het vmbo
Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij...
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Veel jongeren lezen niet graag. Om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren zouden jongeren moeten lezen, maar al vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie af. Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van...
-
Praktijkgericht toetsen voor inburgering
Ontwikkeling praktijkdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: - Trefwoorden: examineren
Het ITTA is medeontwikkelaar van het praktijkdeel van het inburgeringsexamen. We gebruikten daarbij 25 jaar ervaring met praktijkgerichte taalontwikkeling in bedrijfsleven en onderwijs.
-
Didactiek NT2 voor ISK-docenten in tien bijeenkomsten & praktijkopdrachten
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Sinds 2010 verzorgt het ITTA op scholen in het land en als open inschrijvingstraining de Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK. Zowel beginnende als ervaren ISK-docenten versterken met deze opleiding hun vaardigheden in het lesgeven aan...
-
Taalassessments op maat van het beroep
Ontwikkeling assessments en protocol Instellingsexamen talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
Docenten van ROC West Brabant ontwierpen bij hun eigen beroepsrichting passende examenprotocollen, beoordelingsformulieren en opdrachten. Zij deden dat tijdens de training ‘Ontwikkeling Instellingsexamen Nederlands mbo’ voor de domeinen...
-
Taal de Baas
Lees- en luisterhiaten wegwerken in het beroepsonderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: luistervaardigheid, leesvaardigheid, examineren
Lezen en luisteren gaat mbo-studenten niet altijd goed af. Het online programma Taal de Baas is ontwikkeld om de onderliggende hiaten op te sporen en weg te werken.
-
(Praktijk)kennis verdiepen en experimenteren
Masterclasses voor taalcoaches en taaldocenten
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Docenten en taalcoaches van roc Midden Nederland verdiepten hun didactische vaardigheden en competenties in masterclasses. In voorgaande jaren verzorgde het ITTA al een basale training taalontwikkelende didactiek.
-
Vakdocenten en taal in het beroepsonderwijs
Onderzoek naar competentieontwikkeling
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Hoe worden vakdocenten in het beroeps(gericht)onderwijs voorbereid op de talige kant van hun werk? De Nederlandse Taalunie wil weten of en hoe deze docenten leren om te gaan met taalzwakke leerlingen. Zij liet hierom onderzoek uitvoeren naar de...
-
Steunpunt Staatsexamens Nt2
Informatie en advies over de Staatsexamens Nt2
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: staatsexamens nt2, NT2, inburgeren
Het Steunpunt Staatsexamens Nt2 informeert en ondersteunt examenkandidaten, docenten, opleidingen, arbeidsmarkttoeleiders en bedrijven in opdracht van het College voor Toetsen en Examens (CvTE).
-
Feedback op afstand
Vmbo-docenten coachen elkaar met web based instrument
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek, professionalisering, docent
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Zelfstandig leren lezen en schrijven: duurzame geletterdheid
Innovatieve benadering voor geletterdheid NT1 en NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
-
Buitenschools leren
Zelfstandig taal leren buiten de les
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalstage
Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners...
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
Fast Lane to the labour market: snel op weg naar werk of opleiding
Erasmus+ project: een praktische aanpak voor de toeleiding naar werk of beroepsopleiding
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: mbo, inburgeren, arbeidsmarkt
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vluchtelingen en andere nieuwkomers voldoende zijn toegerust om aan het werk te komen? En hoe kunnen bedrijven zorgen voor een goede inpassing op de werkvloer? In het project Fast Lane to the Labour market & VET...
-
Opleidingsmodules Docent Basisvaardigheden
Modules NT1, digitale vaardigheden, coaching, rekenen/gecijferdheid en meer voor docenten/begeleiders in de volwasseneneducatie
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, volwasseneneducatie, vrijwilligers, coaching, intake, leren_op_afstand, module, deskundigheidsbevordering
In 2018 zijn in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden modules gemaakt waarmee een opleiding tot docent Basisvaardigheden kan worden ingericht. Sinds 2018 verzorgt het ITTA modules van deze opleiding.
-
Ouders en school samen betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Goed van start: een verlengde intake in de ISK!
Formatieve evaluatie biedt zicht op leermogelijkheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wanneer een leerling instroomt in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met...
-
Leerlijn Alfabetisering ISK
Doelgericht werken aan alfabetisering van leerlingen in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, leerlijnen
Uit welke stappen en onderdelen bestaat een succesvol alfatraject en welke materialen passen daarbij? Met de Leerlijn Alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking voor de inrichting van hun onderwijs: welke onderdelen laat je aan bod komen,...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: sturen op kwaliteit en effectiviteit
Een model, rollen en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: vrijwilliger, digitale vaardigheden, NT1
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
Leesbegrip in beeld
Praktijkgericht onderzoek naar dynamisch toetsen
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek, leesvaardigheid
Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Nu de...
-
Scan Educatief Partnerschap
Een instrument voor beleid en praktijk in de samenwerking met ouders
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: educatief partnerschap
De Scan Educatief Partnerschap helpt u de samenwerking met ouders in kaart te brengen en te versterken. Op welke manier komt u tot samenwerking met ouders? Hoe kunt u de relatie met het brede palet aan ouders verbeteren? Zijn er maatregelen mogelijk...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
Experiment Effectief werven met KLASSE! voor toeleiding naar cursussen basisvaardigheden
Een opstap naar scholingsaanbod voor laaggeletterden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, werving
Met het experiment ‘Effectief werken met KLASSE!’ geven we manieren van werken in handen van cursusleiders en organisatoren. We ontwikkelen concrete stappen samen met gemeenten, bibliotheken, welzijnsorganisaties en cursusleiders van...
-
How to learn a language?
Leerstrategieen voor volwassen alfa NT2 leerders
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: -
How to learn a language? (H2L2) richt zich op het tweede-taalleerproces van volwassen alfaleerders. Het doel is om samen met de leerders taalleerstrategieën te ontwikkelen waarmee zij zelf verder kunnen. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
-
Praatplaten voor de werkvloer
Naar een inclusieve werkomgeving met aandacht voor basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Heb je medewerkers die taal, rekenen of digitale zaken lastig vinden? Wil je hen helpen om duurzaam aan het werk te blijven en zich te ontwikkelen?Het ITTA heeft onderzoek naar gedaan naar wat werkt. De rol van de werkvloer, de collega’s en...
-
Praatplaten voor de werkvloer
Naar een meer werkomgeving met oog voor basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Heb je medewerkers die taal, rekenen of digitale zaken lastig vinden? Dit kan leiden tot problemen op het werk en privé.Wil je hen helpen om duurzaam aan het werk te blijven en zich te ontwikkelen?Het ITTA heeft onderzoek naar gedaan naar wat...
- Titel