Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Taalcoaches werken aan taalbeleid - 2013
Op weg naar de examens Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in Levende Talen - De invoering van centrale examens taal en rekenen heeft de aandacht voor de taalniveaus van de studenten in het mbo enorm vergroot. De centrale examens zijn generiek ingericht, dat wil zeggen dat zij gericht zijn op...
-
Vervolgstudie op Wat Weten We? - 2001
Determinanten van succesvol NT2-onderwijs
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Deze vervolgstudie is uitgevoerd in groep 4 en 7. Het onderzoek richt zich op de factoren op school-, leerkracht- en klasniveau die van invloed zijn op de tweede taalverwerving Nederlands van allochtone basisschoolleerlingen. Het bestaat uit een...
-
Een handreiking voor het meten van opbrengsten en kwaliteit van cursussen - 1995
Evaluatie van Cursussen Nederlands op de Werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het gaat zowel om het evalueren van de cursisten op taalkennis, taalgebruik, taalcontact en houding, als om het evalueren van de cursus zelf. Voor dit laatste is een checklist met aandachtspunten opgesteld. Omdat alle aspecten van Nederlands op de...
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Taalbeleid in het HO
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Schoonmaaksector - 1998
Een cursus voor (potentiële) vakbondsleden in de schoonmaaksector
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centraal staat de CAO en de problematiek rond arbeidsvoorwaarden. Thema's zijn: De vakbond in de schoonmaak; Praten op het werk; Rechten en plichten rond personeelszaken; De arbeidsovereenkomst en de CAO; Rechten en plichten rond het...
-
Startpunt - 1996
NT2-methode voor basiseducatie, vavo en vergelijkbare trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
In Startpunt is er aandacht voor de training van communicatieve strategieën, woordenschat, spreekpatronen en grammaticale constructies, zelfbeoordeling, zelfstandig werken en leren buiten de les. Startpunt 3 sluit aan op Startpunt 1 en 2, maar kan...
-
Voorbereiding op werken in de schoonmaak - 1995
Schakelcursus Nederlands voor de Schoonmaak
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket bereidt cursisten voor op werk in de schoonmaak en deelname aan het SVS-examen vakgeschoold schoonmaken. In de modules wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden voor de praktijk, het lezen en begrijpen van vakteksten en het...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Tekst in Context - 1998
Een methode om het begrip van vakteksten in opleiding te vergroten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Archief
De methode is ontwikkeld voor tweedetaalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal, maar nog niet zo studievaardig zijn. Het beginniveau is vanaf ruim A2/1F.
-
Werkstages met taalondersteuning - 1999
Doelgroep: - Trefwoorden: stage
Een serie instrumenten en hulpmiddelen ontwikkeld in opdracht van Arbeidsvoorziening Nederland om de uitvoering en organisatie van werkstageprojecten voor allochtonen te steunen om de uitvoering en organisatie van werkstageprojecten voor allochtonen...
-
Taalvaardigheid voor de Detailhandel - 1990
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Detailhandel is destijds ontwikkeld als voor- en nevenschakelmateriaal bij (het begin van) de opleiding winkelassistent / verkoopmedewerker op KSB niveau 1 en 2. Ook paste het goed bij taal- en werkstages in de...
-
Taal en termen (bouw) - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus is destijds ontwikkeld als nevenschakel voor anderstalige cursisten bij de opleiding timmeren op KSB-niveau 2. De cursus is gericht op beroepsgerichte woordenschatuitbreiding en het verbeteren van de communicatieve vaardigheid...
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Zebra - 2002
Basisleergang NT2 voor 12- tot 16-jarige neveninstromers in het voortgezet onderwijs.
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2-didactiek Type: Archief
De leerstof is georganiseerd in zogenaamde taaltaken. Voorbeelden van taaltaken zijn: vragen en opdrachten begrijpen, een gesprek voeren, aantekeningen maken, een brief schrijven, enzovoort. De leergang bevat een grote variatie aan werk- en...
-
Praten in de Horeca - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Leergang communicatieve vaardigheden voor de Horeca. In het materiaal ligt de nadruk op verschillende taalfuncties
-
Het schrijven van een practicumverslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid Type: Archief
Met dit materiaal leren leerlingen in lessen Biologie in 3 en 4 havo/vwo wat een practicum is, uit welke onderdelen een practicumverslag bestaat en aan welke criteria een goed verslag moet voldoen. Vervolgens leren zij aan de hand van...
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Taalstages op de werkvloer - 1996
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Het organiseren van taalstages in bedrijven is een uitmuntende manier om de taalles en de werkplek dichter bij elkaar te brengen.
-
Vakonderwijs aan anderstaligen - 2001
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Succes van anderstaligen in vakopleidingen kan bevorderd worden door het onderwijs op een nieuwe manier in te richten.
-
Schakelcursus Nederlands voor Verspanen - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het schakelpakket is destijds ontwikkeld voor de opleiding Verspanen aan Centra Vakopleiding.
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Grafische Industrie - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Twee pakketten voor anderstalige, laaggeschoolde hulpvakkrachten/nabewerkers in de grafische industrie en voor vakkrachten/drukkers.
-
Versta je Vak - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: luistervaardigheid Type: Archief
Versta je Vak is een tweedelige leergang luistervaardigheid gericht op doorstroming naar beroepsonderwijs en werk, bedoeld voor tweede-taalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal.
-
Handreikingen voor het opzetten van een WIN-Werk traject - 2002
Nederlands op de werkvloer voor nieuwkomers en oudkomers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage, taalbeleid Type: Archief
In deze brochure kunnen geïnteresseerden en mogelijke initiatoren informatie vinden over de doelen en de opzet van een duaal WIN-Werk traject, selectie van deelnemers, de invulling van de onderwijscomponent, de gang van zaken op de werkvloer en de...
-
Zelfstandig ondernemerschap: Vooropleiding AOV voor anderstaligen -VVA - 1996
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is ontwikkeld voor allochtonen die een eigen bedrijf willen beginnen. De VVA is een vooropleiding voor anderstaligen voor de opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV).
-
Nederlands op de werkvloer voor hoogopgeleiden - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit programma is een raamwerk voor arbeidsmarktgericht NT2-onderwijs voor hoog-gekwalificeerde cursisten die reeds een basiscursus NT2 gevolgd hebben en die zo snel mogelijk een bij hen passende plaats op de arbeidsmarkt willen bemachtigen.
-
Het schrijven van een verslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
Met behulp van dit materiaal leren leerlingen in de lessen Nederlands in 3 en 4 havo/vwo een verslag of werkstuk te schrijven
-
Taalvaardigheid voor de Groothandel - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Groothandel is thematisch van opzet en werd ontwikkeld als voor- en nevenschakeling NT2 voor de opleiding Magazijnmedewerker (destijds KSB niveau 1 en 2).
-
Wat weten we? - 1999
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Een literatuurstudie naar empirisch onderzoek gericht op het onderwijs Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs.
-
Praten in de kantoorpraktijk - 1999
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Een leergang communicatieve vaardigheden in de kantoorpraktijk. Het materiaal is opgezet rond verschillende taalfuncties.
-
Woorden leren, woorden onderwijzen - 1994
Doelgroep: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft een centrale plaats in het tweedetaalonderwijs.
-
Nederlands op de Werkvloer voor Productiebedrijven - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Nederlands op de werkvloer voor productiebedrijven is een omvangrijk pakket voor de procestechniek. Het is bedoeld om cursisten voor te bereiden op deelname aan een vakopleiding of het uitbreiden van de taalvaardigheid van werknemers in bedrijven in...
-
Schakelcursus Nederlands voor Installatietechniek - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is destijds ontwikkeld bij de opleiding tot hulpmonteur of monteur op een Centrum Vakopleiding.
-
Nederlands op de Werkvloer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Diverse aspecten van het opzetten en uitvoeren van cursussen Nederlands op de Werkvloer worden in deze bundel gepresenteerd. Dit gebeurt aan de hand van enerzijds algemene, inleidende artikelen en anderzijds de beschrijving van een aantal concrete...
-
Vakgerichte leerderswoordenboeken voor anderstaligen - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Het ITTA heeft een reeks Leerderswoordenboeken ontwikkeld voor anderstaligen in verschillende beroepsopleidingen. Deze reeks is helaas niet meer leverbaar
-
Bouw-Vak-Werk - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit schakelpakket Nederlands is onderdeel van het pakket Bouw-Vak-Werk dat gemaakt is als voorschakel voor anderstaligen die een baan zoeken in de bouwnijverheid.
-
Stages binnen Geïntegreerde Trajecten: taalondersteunend of vakondersteunend? - 2004
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: onderzoek, nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centrale vraag van dit onderzoek: Welke rol spelen de stages op de werkvloer in de taalontwikkeling en de beroepsontwikkeling van de anderstalige deelnemers van duale (geïntegreerde) trajecten?
-
Inburgering en Reïntegratie - 2004
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
"Een praktische verkenning van mogelijkheden voor de combinatie Reïntegratie - Inburgering nieuwe stijl" (Verslag Werkconferentie Inburgering en Reïntegratie, 29 juni 2004)
-
Strategieën van anderstaligen in de communicatie op de werkvloer - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Welke strategieën hanteren anderstaligen bij het oplossen van problemen in de communicatie op de werkvloer?
-
Bibliografie Nederlands op de Werkvloer - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
In deze uitgebreide bibliografie zijn alle lesmaterialen, handboeken, verslagen, artikelen en andere publicaties over Nederlands op de Werkvloer, vaktaal, beroepsgericht NT2 en aanverwante onderwerpen beschreven.
-
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs - 1997
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, vve Type: Archief
In deze bundel een verslag van literatuuronderzoek naar vormen van buitenschools leren; achtergronden en praktische informatie.
-
Schakelcursus Nederlands voor het Beroepsgoederenvervoer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelpakket bij de opleiding tot chauffeur goederenvervoer.
-
Nederlands op de Werkvloer Motorvoertuigentechniek - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelcursus voor de opleiding assistent en basisberoepsbeoefenaar autotechniek (vh. primaire opleiding.
-
Functietraining publieksfuncties - 1997
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Een pakket leermiddelen voor deelnemers aan opleidingen die leren voor een beroep in de zakelijke dienstverlening. Het biedt extra ondersteuning voor hen die het Nederlands niet als moedertaal hebben en/of weinig ervaring hebben met klantgericht...
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Nederlands op de Werkvloer per Bedrijfstak - 1995
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
Een stappenplan voor het ontwikkelen, organiseren en implementeren van een opleiding Nederlands op de Werkvloer voor een bepaald bedrijf, een bepaalde branche of samen met een vakopleiding.
-
Interculturele Communicatie en Nederlands op de Werkvloer - 1995
Doelgroep: - Trefwoorden: - Type: Archief
In welke mate kunnen docenten NT2 en Nederlands op de Werkvloer een bijdrage leveren aan het oplossen van communicatieproblemen tussen anderstaligen en Nederlandstaligen op de werkvloer of in opleidingssituaties? Deze vraag staat centraal in dit...
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
Evaluatieonderzoek Taalplan Kleuters - 1996
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Taalplan Kleuters is een programma voor woordenschatuitbreiding in groep 1 en 2. In dit boek vindt u een uitvoerige beschrijving van het programma, een analyse van de toepassing ervan in de praktijk, een effectbeschrijving en aanbevelingen voor...
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Leersucces in beeld / leerling aan het woord - 2011
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, doorlopende_leerlijnen Type: Materiaal
De dvd Leersucces in beeld biedt een kijkje in de keuken van taal- en vakdocenten die gezamenlijk werken aan taalontwikkelend beroepsonderwijs.
-
Handleiding basislijst schooltaalwoorden vmbo - 2016
Werken aan woordenschat in de zaakvakken
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, didactiek, vakonderwijs
Succes bij begrijpend lezen is erg afhankelijk van de woordkennis van een leerling. Een grote groep leerlingen op het vmbo heeft problemen met leesvaardigheid en dus ook met woordenschat.
-
Drieslag Taal - 2010
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid
Een praktijkboek met stappenplannen, voorbeelden, interviews en artikelen.
-
Taal en AKA - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Om te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in het sociale leven is het belangrijk de Nederlandse taal goed te beheersen. Ook voor de deelnemers aan de AKA-opleidingen in het mbo. Daarom heeft een werkgroep, in opdracht van het Procesmanagement...
-
Gebruikersonderzoek BAK - 2009
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, onderzoek Type: Archief
Het ITTA heeft in opdracht van DMO Amsterdam de Basiswoordenlijst voor Amsterdamse Kleuters samengesteld. Deze woordenlijsten zijn een praktisch hulpmiddel voor leerkrachten van groep 1 en 2 om de woordenschat van de kleuters in hun groep uit te...
-
Onderzoek opbrengsten Campagne Leersucces vmbo - mbo - 2009
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
In het kader van de Campagne Leersucces is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de ontwikkelde methodiek. De centrale vraag was: hebben docenten in de loop van het traject hun didactische aanpak uitgebreid en verbeterd door de aangeboden...
-
Taal is cruciaal - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
De modernisering van het middelbaar beroepsonderwijs is een uitdaging van een ongekende omvang. Een proces van vallen en opstaan. Er bestaan geen blauwdrukken en die komen er ook niet. Het is een periode die zich laat kenmerken door begrippen als...
-
Woorden kennen levert plezier én leersucces op - 2010
Werken met de basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, leesvaardigheid, vakonderwijs
Artikel in Les 147 - Hierin beschrijft Lies Alons hoe docenten met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo samen met hun leerlingen kunnen werken aan uitbreiding van woordkennis in de onderbouw van het vmbo.
-
Taalaanbieders Staatsexamen NT2 - 2011
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In juli 2011 spraken we met een aantal taalaanbieders over hun aanbod aan Staatsexamen NT2-trainingen en wat daarin beter zou kunnen. Hieronder vindt u een korte impressie van de uitkomsten van de gesprekken.
-
'Schrijven voor het echie' - 2011
Beroepsgerichte schrijfopdrachten in (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid
Artikel in LES 169 - In het vmbo en de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken (vergelijkbaar met niveau B1). Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals AKA, mbo...
-
De leerling aan het woord - 2011
Werken aan leesvaardigheid in vmbo en mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Literatuur
Artikel in Van 12-18 - Wat vinden leerlingen over lezen en wat kunnen docenten doen om leesvaardigheid te bevorderen?
-
Doos op rollen - 2009
De maatwerksite van de Nederlandse Taalunie
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 159. Op zoek naar een goede herhalingsactiviteit voor een cursist? Je zoekt goed leesmateriaal bij een bepaalde praktijksituatie?
-
Taaltaken voor iedereen - 2008
Taken verdelen in een team
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 155 - In het mbo wordt hard gewerkt aan taalontwikkeling Nederlands. De taaldocent kan dit niet alleen, alle docenten kunnen (en moeten) een rol spelen om de vereiste taalniveaus binnen het bereik van de leerlingen te brengen. Inge...
-
Maak je eigen praktijkverhaal - 2008
Samen op pad; mogelijkheden en onmogelijkheden van een multimediale methodiek
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 155 - Oud- en nieuwkomers zitten vaak in een maatschappelijk isolement. Ze spreken de taal niet waardoor ze weinig contact met Nederlanders hebben, waardoor ze de taal niet leren, etc. Hoe is deze cirkel te doorbreken? Hoe kan je als...
-
Inburgeringsstages bij gemeentelijke diensten - 2008
De gemeente als werkgever
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage Type: Archief
Artikel in LES 155 - De praktijkcomponent van het inburgeringsexamen maakt stages noodzakelijk. Veel gemeenten vragen in hun aanbestedingen dan ook om een gedegen praktijkcomponent in de vorm van taalstages waarin cruciale praktijksituaties worden...
-
Differentiëren op niveau - 2008
Veel verschillen en toch op maat
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: didactiek Type: Archief
Artikel in LES 154 - Veel taalaanbieders hebben te maken met groepen inburgeraars die erg heterogeen van samenstelling zijn. Hoe kunnen docenten tegelijkertijd de cursisten op hun niveau begeleiden en het hoofd boven water houden? In deze bijdrage...
-
Taalcoach helpt collega's een handje - 2008
Taalcoaches, taalvaardigheid en schoolsucces
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Schoolsucces en taalvaardigheid kunnen niet zonder elkaar. De taalcoach is een van de middelen die een school daarbij kan inzetten.
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Taalwinst via stage - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Leerlingen die nog veel taal moeten bijleren, kunnen voordeel hebben van een juiste stageplek. Het is uitermate belangrijk om veel zorg en aandacht te besteden aan de keuze van geschikte stageplekken en te zorgen voor een...
-
Taalniveau te hoog voor AKA? - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in Profiel - Vanaf het schooljaar 2007-2008 moeten alle deelnemers die starten met een experimentele mbo-opleiding een basisniveau Nederlands beheersen op het moment dat zij hun opleiding afronden.
-
Buurtcontactvrouwen - 2008
Inburgeren combineren met een niveau-1 opleiding
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 151 - Minister Vogelaar benadrukte in haar interview met Les (nummer 148) het belang van vervolgmogelijkheden voor vrouwen na de inburgering.
-
Tips en tops rond arbeidsmarktgericht inburgeren - 2008
Twee jaar experimenteren met nieuwe aanpak inburgeringstrajecten
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 151 - In 2011 moet tachtig procent van de inburgeringstrajecten duaal zijn, zo staat in het Deltaplan Inburgering. Dat is een stevige ambitie, maar in Limburg en Brabant is er weinig reden tot paniek.
-
Schoolsucces en taalvaardigheid: Siamese tweeling - 2008
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - "Ze kunnen niet lezen", of "Ze kunnen niet eens meer fatsoenlijk spellen; in elke zin staat wel een fout". Uitlatingen van dit type halen tegenwoordig zelfs de koppen van de voorpagina's van de krant.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht - 2008
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke vmbo-b leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen vmbo- en mbo docenten kan een eerste stap zijn voor verbetering. Daardoor worden doorgaande...
-
Vernieuwde aandacht voor taal - 2007
Ontwikkeling en beoordeling van het Nederlands (T1/T2) bij mbo-leerlingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Taalvaardigheid in de beroepsopleidingen is een onderwerp dat weer geheel midden op het podium is gezet. De politiek, de vakbladen en andere media laten zich bijna dagelijks horen over dit onderwerp.
-
Uitspraak en melodie - 2007
Oude lessen opnieuw onder de aandacht
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Op 15 juni organiseerde de Beroepsvereniging NT2 op de VU in Amsterdam een drukbezochte studiemiddag over 'Uitspraak en Verstavaardigheid in NT2-lessen'.
-
Iedere docent is taaldocent - 2007
Taalbeleid als speerpunt
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Taal staat weer op de agenda bij veel opleidingscentra. Dat is een goed teken, maar er is nog veel werk te verrichten, niet alleen door taal- maar ook door vakdocenten.
-
Dilemma's van de taalcoach - 2007
Taalcoaches aan het werk in mbo opleidingsteams
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - In het project Taalontwikkeling in het mbo - taalcoaches aan de slag met vakteams wordt op vijf roc's taalbeleid concreet uitgewerkt door taalcoaches, altijd in samenwerking met hun opleidingsteams.
-
De kleinste taalelementen in het grote CP-verband - 2007
De drieweg-aanpak van uitspraak
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Verschenen in Vakwerk 4 BV NT2 4 - Veel NT2-trajecten worden in het kader van de nieuwe inburgering ingericht rond de Cruciale Praktijksituaties (CP's). Hoe zorg je ervoor dat de cursisten in dergelijke doel-, doe- en praktijkgerichte cursussen hun...
-
Empowerment voor ouders - 2007
Op de school en in de buurt
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid Type: Archief
Artikel in LES 147 - De gemeente Amsterdam heeft in de afgelopen jaren veel geld vrijgemaakt om de ouderbetrokkenheid in de stad een impuls te geven. Eén project dat is uitgevoerd met dit geld is de pilot Ouders bij de les.
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Meedoen in de praktijk - 2007
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 145 - In de nieuwe inburgering neemt het praktijkexamen een belangrijke plaats in. Het praktijkexamen is ontwikkeld om tegemoet te komen aan verschillende wensen en opvattingen die de afgelopen tien jaar in NT2-cursussen zijn...
-
Wat is een GIT? - 2007
Taal leren in de beroepsopleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel - Er is sprake van een Geïntegreerd Traject wanneer de losse NT2-taalcursus die anderstaligen zouden moeten volgen om hun taalniveau te verhogen, niet voorafgaand aan, maar naast en dus tijdens de beroepsopleiding kan worden gevolgd, en...
-
Arbeidsmarktgerichte Inburgering - 2007
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Deze notitie is geschreven voor PMI (Project Modernisering Inburgering) van het ministerie van Justitie. De notitie biedt een overzicht van (sub-)doelgroepen van het inburgerinsgbeleid en de best passende oplossingen voor de verschillende groepen.
-
Inburgeren? Ik woon hier al 20 jaar! - 2006
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 144 - Voor het ontwikkeltraject 'Stimuleren Werkende Inburgeringsplichtigen' van het Frontoffice Inburgering zijn in de eerste helft van 2006 bij zes grote bedrijven pilots uitgevoerd waarbij werknemers cursussen kregen aangeboden ter...
-
Taal in de brede assistentopleiding - 2006
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 143 - Bij de afdeling Toeleiding en Toerusting van het Nova College in Santpoort Noord zijn drie taaldocenten verantwoordelijk voor taal in het competentiegerichte curriculum van de trajecten assistent opleiding...
-
Doelgericht uit de startblokken - 2006
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 141 - In Nederland en Vlaanderen worden heel wat inspanningen gedaan om maatwerk te leveren. Toch blijken er inburgeraars hun traject te beëindigen, maar toch onvoldoende gewapend te zijn om in de maatschappij te participeren. Hoe...
-
Wat verandert er voor de taaldocenten? - 2005
Taken van de taaldocent in de competentiegerichte opleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 138 - Er wordt alom hard gewerkt aan de inrichting van competentiegerichte beroepsopleidingen. Praktijkgerichte programma's worden gemaakt, al dan niet volgens de uitgangspunten van 'natuurlijk leren'. Opdrachten worden ontwikkeld...
-
Regio College Educatie structureert praktijkleren - 2006
ITTA helpt docenten van denken naar doen
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Regio College Educatie geeft praktijkleren een nieuwe impuls door de inrichting van een praktijkbureau, vernieuwde materialen en nieuwe contacten met werkgevers in de regio.
-
Nederlands op de kaart zetten - 2012
Taalcoaches aan het werk in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 179. De invoering van verplichte landelijke examens taal en rekenen in het mbo heeft veel teweeg gebracht. Het vak Nederlands is na de invoering van het referentiekader taal niet meer weg te denken uit het mbo.
-
Wat vinden de klanten ervan? - 2012
Staatsexamens NT2 en de werkgevers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 179. Staatsexamens NT2 twintig jaar! Tijd om te bekijken wat deze examens betekenen voor opleiding en werk.
-
Oplosbare en niet oplosbare (echte) dilemma's - 2012
Beoordelen van schrijf- en spreekproducten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 173. Op de conferentie BVNT2 werden twee workshops gegeven over het beoordelen van spreek- en schrijfproducten door Jacqueline de Maa, Tiba Bolle en Inge van Meelis van het ITTA. In de workshop beoordeelden zij met de deelnemers een...
-
Taalachterstanden wegwerken - 2012
Interventies van taalcoaches
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in Profiel 6. Het mbo wordt van hogerhand gestimuleerd om taalachterstanden weg te nemen en de taalvaardigheid van hun studenten te verhogen. Er zijn centrale examens ingevoerd waar iedere student straks mee te maken krijgt.
-
Voors, tegens en een alternatief? - 2012
Debat 1: Toets Gesproken Nederlands in het inburgeringsexamen nieuwe stijl
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 180. Wat zijn de voordelen van de Toets Gesproken Nederlands (TGN), wat de nadelen? Op het Lescongres werd over deze vraag volop gedebatteerd.
-
Open deuren, nieuwe vensters - 2013
Family literacy en het Expertisecentrum Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: laaggeletterdheid, ouderbetrokkenheid Type: Literatuur
Artikel in LES 181. 'Kinderen van laaggeletterde ouders hebben grote kans ook weer laaggeletterd te worden.' Op deze tweet kwam prompt de volgende reactie 'Kinderen van gescheiden ouders hebben later grotere kans zelf te scheiden #opendeuren'. Een...
-
Taalonderwijs in het mbo - 2013
Een speciale uitgave van Levende Talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 181. Afgelopen december bracht Levende Talen Magazine voor haar leden een special uit over het middelbaar beroepsonderwijs. Doel van de special is een beeld te schetsen van de ontwikkelingen omtrent de taaleisen en het...
-
Op zoek naar succesfactoren - 2008
Succesfactoren Nt2, een voorlopige lijst
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 156. Hoe kunnen we het onderwijs nog zo verbeteren dat zoveel mogelijk cursisten vooruitgaan - flink vooruitgaan - en een hoog mogelijk taalniveau bereiken? In het Deltaplan Inburgering werd aangekondigd dat er onderzoek zal worden...
-
Inburgering door e-learning - 2008
De praktijk bij Mondriaan Educatie
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 156. Steeds vaker bereiden cursisten zich voor het inburgeringsexamen met een e-learning programma. Hoe zien inburgeringslessen met e-learning eruit?
-
Pubers als Taalcoach? - 2010
Maatschappelijke stages en Inburgering
Doelgroep: Inburgering, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: stage, inburgeren, regulier onderwijs
Artikel in LES 166. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die inburgeraars helpen met de Nederlandse taal en met hun kennismaking met de Nederlandse samenleving. Wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de aandachtspunten?
-
Beweging in het Nt2-veld - 2010
Succesfactoren Nt2, deel 3
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 166. Al twee keer eerder publiceerde Les over het onderzoek naar succesfactoren Nt2 dat uitgevoerd wordt in opdracht van het ministerie van VROM. Eind 2008 en begin 2009 werd verslag gedaan van de literatuur- en expertraadpleging...
-
De coach als succesfactor - 2009
Duaal inburgeren in Leiden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 157. Duale trajecten in allerlei varianten, dat is wat de overheid nu van de inburgering verwacht. En met reden: maatwerk, veel taalcontact en taalleren in de context zijn belangrijk voor succesvol taalleren én voor maatschappelijke...
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
Vruchtbare acties om tegen de stroom in te roeien - 2011
Kansen voor succesvolle intensivering van taal in het beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 173. Taal en rekenen zijn onmiskenbaar terug in het beroepsonderwijs. Jarenlang waren het de ondergeschoven kindjes in het curriculum; in menige opleiding schitterden ze zelfs door afwezigheid.
-
De definitieve lijst - 2009
Succesfactoren Nt2 in inburgeringstrajecten, deel II
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel LES 157. In het Lesnummer van december 2008 werd beloofd in dit nummer de definitieve lijst succesfactoren voor taalleren in het kader van inburgering te presenteren. Het zijn zestien factoren geworden, waarvan door onderzoek en ervaring kan...
-
Driemaal woordwaarde in de praktijk - 1998
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
Driemaal Woordwaarde is een methodiek waarmee de woordenschat van peuters in kindercentra kan worden gestimuleerd.
-
Van les naar taalkaart en vice versa - 2013
Taal gebruiken op de werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Wat zijn effectieve manieren om arbeidsmigranten Nederlands te leren? En hoe zorg je er voor dat wat geleerd wordt in de les, ook toegepast wordt in de praktijk. In dit artikel beschrijven Bregje Kaars Sijpesteijn en Margreet...
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Reflecteren op voorbeelden uit de NT2-praktijk - 2013
KET-lessen
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek
Artikel in LES 185. Werken aan je eigen docentcompetenties of dat van een team? KET-lessen bevat bijna honderd interessante lesfragmenten uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De passages hebben betrekking op verschillende...
-
Hoe krijg je vakdocenten 'mee' - 2013
Een studiedag voor vakdocenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: didactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Op de studiedag van de Mbo Taalcoach Academie in januari 2013 presenteerde Emmy van Dorp van het Da Vinci College een succesvolle aanpak om de vakdocenten ' mee' te krijgen. In gesprek met Bregje Kaars Sijpesteijn van het ITTA...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
De voordelen van het Staatsexamen NT2 - 2014
U kunt drie vliegen in één klap slaan
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in OC Rendement. Werkgevers vormen een belangrijke doelgroep voor het Steunpunt Staatsexamens NT2: het landelijk informatie- en adviespunt over deze examens. Werkgevers die hun werknemers een cursus Nederlands bieden die toewerkt naar een...
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
De boer op! - 2014
Hoe maak je de Staatsexamens NT2 populair bij werkgevers?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in LES 189. Er zijn legio bedrijven in Nederland met anderstalige werknemers in dienst. Een klein deel van deze bedrijven is op de hoogte van het bestaan van de Staatsexamens NT2; het overgrote deel kent het niet. Dat is jammer, omdat...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Taalontwikkelend werken - 2014
Tips en leermiddelen voor taaldocenten, vakdocenten en management
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
-
Welke toets- of beoordelingsvorm past het best? - 2014
Opbrengsten in kaart brengen bij Nederlands op de Werkvloer
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: nederlands op de werkvloer
Artikel in LES 190. Hoe meet je de opbrengsten van je taaltraining voor arbeidsmigranten? Welke vorm van toetsing en beoordeling past daarbij? Met andere woorden: hoe breng je de vorderingen van de deelnemers aan een functiegerichte taaltraining in...
-
Kennis van de Nederlandse samenleving - 2014
Herziene eindtermen voor het examen
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 191. Op 1 januari 2007 trad de Wet Inburgering in werking. Deze verplicht inburgeraars om door middel van een examen aan te tonen dat zij de Nederlandse taal beheersen (tot op een vastgesteld niveau) en essentiële kennis van...
-
Voldoende bewijs? - 2015
De waarde van het Staatsexamen NT2 Programma I voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 193. In dit artikel gaat Tiba Bolle in op vragen rondom de plaats van het Staatsexamen NT2 Programma I in het mbo. Vragen die aan bod komen zijn: Welke overeenkomsten zijn er tussen niveau B1 en 2F en wat zijn de gevolgen voor de...
-
Hink, stap of sprong over de kloof - 2015
Ouderbetrokkenheid, taal en participatie
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Literatuur
Politiek en beleid verwachten veel van TOP(Taal, ouderbetrokkenheid, en participatie)-programma's bij het verminderen van onderwijsachterstanden. Niet voor niets. Ouderbetrokkenheid, vooral het bieden van een educatief thuismilieu, hangt sterk samen...
-
Begeleiding van anderstaligen op de werkvloer - 2010
Brochure met 20 tips
Doelgroep: - Trefwoorden: -
De begeleiding van stagiaires die nog niet zo taalvaardig zijn, kan best lastig zijn. Wat kun je als begeleider doen? Waar moet je op letten en hoe kan je bijdragen aan de taalontwikkeling van de anderstalige stagiair?
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingen - 2016
Diverse populatie migranten: verschillende mogelijkheden en behoeften
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Veel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo-opleiding en welke leerroutes mogelijk zijn.
-
Moeiteloos op stagegesprek - 2015
Gespreksvaardigheid in beroepssituaties
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In dit artikel beschrijft Inge van Meelis hoe je de gespreksvaardigheid van studenten in het (v)mbo kunt ontwikkelen.
-
Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier - 2017
In welke rollen zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, vrijwilliger, NT2
Marlies Elderenbosch geeft in dit artikel informatie over het project VIME. Zij brengt verslag uit van een aantal oriënterende gesprekken over de rollen die vrijwilligers kunnen spelen voor eerste- en/of tweedetaalleerders.
-
Rapportage Duale Inburgeringsvoorzieningen - 2009
Een inventarisatie van de inhoud van duale inburgeringsvoorzieningen bij tien gemeenten
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Werkervaringsplekken voor nieuwkomers zijn een krachtig middel voor integratie en taalontwikkeling. Maar ook het combineren van taal en opleiding of het participeren op een school biedt die voordelen. Duaal leren kan dus op meerdere manieren vorm...
-
Samenwerken aan een betere leesvaardigheid - 2016
Een vakoverstijgende aanpak voor samenwerkend lezen in het vo
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, activerende werkvormen
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun schoolboekteksten. Problemen met tekstbegrip kunnen leiden tot lage cijfers of zelfs schooluitval. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de leesvaardigheid...
-
Samen kom je verder... - 2017
Doorstroom van internationale schakelklas naar mbo
Doelgroep: ISK, Mbo Trefwoorden: doorlopende_leerlijnen
In dit artikel pleit Lies Alons ervoor dat vanaf dat een leerling de ISK binnenkomt, het doelperspectief centraal staat. Zo gaat de leerling doelgericht te werk en kan er beter gewerkt worden aan doorstroom naar regulier (vervolg)onderwijs. Wat is...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Aan de slag met woorden leren in de alfaklas - 2017
Werken aan basiswoordenschat voor een snelle start
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, NT2
In dit artikel vertelt Petra Popma over het belang van een snelle start met een basiswoordenschat bij leerlingen in de ISK die nog in het alfabetiseringsproces zitten. Om welke woorden gaat het en op welke manier zorg je ervoor dat de woorden goed...
-
Ouders en school: betrokken in dezelfde taal - 2018
Taal- en ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Ouders willen hun kind graag helpen en ondersteunen tijdens de loopbaan in het voortgezet onderwijs. Maar zeker laagopgeleide, laaggeletterde en/of anderstalige ouders weten vaak niet goed hoe ze dat kunnen doen. Voor hen heeft het ITTA de cursus...
-
Taal- en actiekaarten - 2018
Praktijkgericht taal leren met aandacht voor autonomie
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Of je nu Nt2-les geeft aan laaggeschoolde inburgeraars, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of ONA-cursisten (Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt), het is belangrijk om een goede transfer te organiseren van de lessituatie naar...
-
Zelfstandig leren leren - 2018
Wat ervaren de leerders?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: autonoom, coachen, duurzaam Type: Literatuur
Is het mogelijk om volwassenenonderwijs zo in te richten dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze die vaardigheden zelf op peil kunnen houden en liefst nog kunnen uitbreiden, ook na afloop van de cursus? Zouden...
-
Werken met het goede voorbeeld - 2018
Snel van start in de ISK-alfa klas
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
In dit artikel wordt ingezoomd op de allereerste fase van het alfabetiseringsproces. Aan welke doelen werk je in de startfase en wat zijn de werkvormen die de leerling motiveren en activeren? Aanleiding van het artikel is het verschijnen van de...
-
Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken... - 2019
Taalleren via coaching op situaties en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, praktijkgericht leren Type: Literatuur
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een opdracht gedoemd is te mislukken. Toch ziet iedereen ook wel het belang van opdrachten die cursisten buiten de les doen. Hoe zorgen we ervoor dat de opdrachten wél met succes worden uitgevoerd? Goed...
-
Van vlog tot vakkenvuller - 2019
Buitenschools leren in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
De training bij de voetbalvereniging, het bijbaantje als vakkenvuller of de vlog van Enzo Knol kunnen begrijpen. Allemaal zaken die voorbij kunnen komen in het echte, buitenschoolse leven van de ISK-leerling. Het leren van de nieuwe taal gebeurt...
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Binnen- en buitenschools: taalvrijwilligers NT2 hebben hun eigen rol - 2019
Opbrengsten van het VIME-project
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
Of je nu vluchteling bent, expat of ‘gewoon’ aan een nieuw leven begint met de liefde van je leven: wanneer je je vestigt in Nederland maak je kennis met een nieuwe taal, cultuur, gebruiken en gewoonten die anders zijn dan wat je kent. Jezelf...
-
Tien vragen over ONA - 2016
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Voor de bundel Vakwerk 10 (2016) van de BVNT2 heeft Bregje Kaars Sijpesteijn het artikel 'Tien vragen over ONA' geschreven. Dit artikel gaat aan de hand van tien vragen dieper in op het examen ONA, de achtergronden en de succesfactoren voor de...
-
Klas, we gaan een verhaal maken! - 2019
Effectieve didactiek voor analfabete ISK-jongeren
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
Onlangs verscheen de Leerlijn Alfabetisering ISK. Over de onderdelen van de leerlijn, de streefdoelen en de woordenlijst van 600 woorden voor in de ISK-alfaklas, dachten experts mee. De experts werd ook gevraagd hun lesideeën te delen. Dat...
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
KIK: een succesvolle combinatie
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Voorbeeldopdracht Dagverslag stage - 2017
Een praktisch voorbeeld uit Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: schrijfvaardigheid, mbo docenten
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdracht uit het boek Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek. (Coutinho, 2014/2017) van Tiba Bolle en Inge van Meelis. In dit voorbeeld zie je hoe je studenten kunt begeleiden...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Vrijwilligers bij NT1 in de volwasseneneducatie - 2019
Een handreiking voor effectieve inzet van vrijwilligers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In welke rollen komen vrijwilligers het meeste tot hun recht? Wat zijn dan hun taken en welke competenties hebben ze daarvoor nodig? Vrijwilligersmodel NT1 bevat een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier...
-
Dat spreekt voor zich - 2021
De ontwikkeling van gespreksvaardigheid
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taaldidactiek Type: Literatuur
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de norm voor het taalniveau omhoog, van A2 naar B1. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van gespreksvaardigheid? En wat heeft communicatieve competentie ermee te maken? Het ITTA gaf hierover een workshop op...
-
Routegids Van ISK / Inburgering naar vakonderwijs - 2018
Praktische gids - trajecten voor nieuwkomers in het mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In de routegids worden verschillende trajecten beschreven waarin nieuwkomers worden toegeleid naar het mbo. De samenwerkingsverbanden en de opzet worden kort beschreven. De ervaringen met deze trajecten zijn verwerkt in de aanbevelingen.
-
Breng taal in de praktijk! - 2022
NT2-leerlingen groeien verder in het praktijkonderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: tweedetaalverwerving, praktijkonderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen hun taalvaardigheid verder ontwikkelen binnen de vakken en...
-
Als lezen niet vanzelf gaat - 2022
Aandacht voor lezen in ISK en OKAN
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leesvaardigheid, taalvaardigheid Type: Literatuur
De snelheid en het gemak waarmee leerlingen in ISK of OKAN het Nederlands als tweede taal verwerven kan sterk variëren. Dat geldt ook voor de lees- en spellingontwikkeling in het Nederlands. Sommige leerlingen ontwikkelen hun leesvaardigheid...
-
Het Staatsexamen NT2 in het mbo - 2022
Wat gaat er veranderen?
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: staatsexamens nt2 Type: Literatuur
Mbo-studenten die kort in Nederland zijn en een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, behalen vaak de examens Nederlands niet. Ze hebben daardoor moeite hun mbo-opleiding af te ronden en stromen niet door richting vervolgonderwijs of...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheden NT1, docentcompetenties Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. In het artikel ‘Mondelinge vaardigheden in de...
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland - 2023
Een nieuwe methodiek die participatie vroegtijdig in het inburgeringstraject centraal stelt en zelfredzaamheid stimuleert.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgeren, participatie, zelfredzaamheid, startklas, MAP, inburgeringsraject, leerroute, methodiek Type: Materiaal
De nieuwe Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. AanZet is een nieuwe methodiek die samen met inburgeraars is ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen.
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Dat is de insteek van de nieuwe Wet Inburgering 2021.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
-
Van onbekend naar vertrouwd - 2024
Gids voor werving van nieuwe doelgroepen NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: NT2, basisvaardigheden, werving
Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen?
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
In opdracht van Expertisepunt Basisvaardigheden (2023)
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
-
Onderzoeksprogramma naar de letter van de stad - 2024
Kansrijke interventies voor domeinspecifieke geletterdheid
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: basisvaardigheden, participatie, gezondheid, onderwijs, leefdomeinen, werk, inkomen, opvoeding, participeren, inclusie, welzijn
Het doel van het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ van het Kenniscentrum Ongelijkheid was te achterhalen welke belemmeringen inwoners van Amsterdam ervaren om op een gewenst en noodzakelijk niveau deel te nemen aan twee...
-
Effectief werven met KLASSE! Handleiding 2.0 - 2023
NT1'ers vinden én een opstapje bieden naar aanbod basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2022 is er op zestien plekken in het land geëxperimenteerd met de methodiek KLASSE!. Het experiment heeft waardevolle lessen en inzichten opgeleverd voor de inzet van KLASSE! en een Handleiding 2.0. De handleiding geeft veel praktische tips en...
- Titel
- Publicatiedatum